21. nov
Eksplosjon: Kanskje har økningen i bomavgifter og rushtidsavgift hatt en betydning. Antallet bompasseringer er i hvert fall redusert.
 
– Fortsatt mindre enn 1 av 10 elbiler
Andelen nullutslippsbiler øker og antall passeringer i bomringene inn til Oslo synker. – Skal vi nå nasjonale og lokale mål for reduksjon av lokal luftforurensing må andelen elbiler ytterligere opp, sier Petter Haugneland.

Publisert: 21.feb.2018 19:00
Oppdatert: 22.feb.2018 08:58

Han er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

– Fortsatt er mindre enn 1 av 10 biler i Oslo og Akershus en elbil, sier Haugneland. Han gleder seg stort over Christian Bendz og andre bypendlere som velger å kjøre elbil i hverdagen.

– Nå er tiden inne for å vurdere å bytte til elbil. Det kommer stadig flere elbil-modeller med lengre rekkevidde, og bruktmarkedet for elbil begynner også å ta seg opp, sier han.

Redusert med 5 prosent

På de tre første månedene med tids- og miljødifferensierte takster i Oslo ble antall passeringer redusert med fem prosent sammenlignet med fjerde kvartal i 2016. Tallene er hentet ut fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i perioden fra 1. oktober fram til og med 31. desember.

– Frem til fjerde kvartal er det en marginal økning i antall passeringer sammenlignet med 2016. Etter innføring av tids og miljødifferensierte takster fikk vi en markant nedgang i trafikkvolumet. Totalt for 2017 ble det en nedgang på 1,3 millioner passeringer sammenlignet med 2016», sier Økonomidirektør i Fjellinjen, Magne Liestøl Larsen. På dagene med rushtidsavgift viser tallene en reduksjon på 3,7 % i timene med rushtidsavgift. Tallene viser også en økning i trafikken i halvtimen mellom 6.00 og 6.30 – før rushtiden begynner på morgenen – på 8,2 prosent.

Færre dieselbiler

Tallene viser også en nedgang i andelen lette dieselkjøretøy – fra 49,7 til 47,0 prosent – i Oslo fra april til desember. Passeringer med nullutslippsbiler økte fra 10,2 til 13,0 prosent i Oslo og fra 11,4 til 13,9 prosent i Bærum.

– Med økte bomavgifter for bensin- og dieselbiler blir det enda mer gunstig å velge en utslippsfri elbil. Fritaket for bompenger på nullutslippsbiler er den viktigste lokale fordelen for å få flere til å bytte til elbil, sier Petter Haugneland. Nå koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden på hverdager mellom 6.30 og 9 og på ettermiddagen mellom klokken 15 og 17.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no