19. nov
Engasjerer: Det er tydelig at planleggingen av tredje rullebane engasjerer lokalbefolkningen. Mandag er minimum 450 påmeldt til et infomøte om saken i Rådhuset i Ullensaker.
 
Lufthavndirektøren om Ullensakers nabokommuner: – Gjør lurt i å droppe utbygging i støyområdene
Lufthavndirektøren mener byggestopp er fornuftig.

Publisert: 02.des.2017 06:00
Oppdatert: 02.des.2017 07:43

Et nytt flystøysone-kart fikk Ullensaker kommune til å ta umiddelbare grep og nekte framtidig boligutbygging i de mest støyutsatte områdene.

– Fornuftig, sier lufthavndirektøren og råder nabo-kommuner til å gjøre det samme.

MEST UTSATT

– Det Ullensaker har gjort er fornuftig. Kommunen gjør lurt i å droppe utbygging og stor byggeaktivitet i de områdene. De arealene som blir mest støyutsatte, sier Øyvind Hasaas, Lufthavndirektør ved Oslo Lufthavn.

Han tar imot EUB på flyplasskontoret. Utenfor panoramavinduet mot den gamle terminalen kriger bakkemannskapene mot snøværet og den kalde og sure vintervinden. Småforsinkelser ser ikke ut til å skape stor hodebry for Hasaas.

Gir kommuner samme råd

Planleggingen av tredje rullebane engasjerer. Da EUB nylig avslørte de nye støysonekartene som er produsert av Avinor, skapte det stort lokalt engasjement. Kartene, som riktignok er foreløpige (de endelige vil foreligge mot slutten av 2018), har fått Ullensaker kommune til å gå inn for bygge- og deleforbud for 2.000 eiendommer i de mest støyutsatte områdene. Nabokommuner som Nannestad og Eidsvoll er fortsatt i en vurderingsfase og har ikke konkludert hva de ønsker å gjøre. Spesielt for Eidsvoll kommune kan et tilsvarende retningsvalg få enorme konsekvenser. Hundrevis av boenheter er planlagt innenfor den gule støysonen med tilliggende stiplet linje i Råholt-området. Utbyggere har investert millioner av kroner og flere titalls leiligheter er allerede solgt.

STORSAMFUNNET HAR VALGT

– Storsamfunnet har valgt hvor Norges hovedflyplass skal være. Det er på Gardermoen. Da må vi tenke at vi på flyplassen og Øvre Romerike lever i en symbiose. Det er noen ulemper, som flystøy, og noen blir plaget av det. Det skal vi selvsagt ha respekt for, men flyplassen har også gitt utrolig mange fordeler til regionen. Øvre Romerike får betydelig mer igjen enn de ulempene man opplever, sier Hasaas.

– tredje rullebane kommer

– Det er lurt av kommuner, som Ullensaker nå har gjort, å ta hensyn til realiteten at det på et tidspunkt kommer en tredje rullebane, og at man da ikke iverksetter bygging i områder som kan bli støyutsatt. Ingen er tjent med at man bygger noe der, og det er smart av kommunene å være føre var, sier Hasaas.

Samferdselsdepartementet har sendt en bestilling til Avinor og Ullensaker kommune om å starte reguleringsarbeidet for en tredje rullebane.

– Vi bygger selvsagt ikke en tredje rullebane før dagens kapasitet er fullt utnyttet. Det betyr at vi skal investere fra halvannen til to milliarder kroner på flysiden, slik at vi får utnyttet kapasiteten maksimalt. Tyske eksperter har verifisert at denne flyplassen klarer 90 flybevegelser i timen basert på best kjente teknologi. Det vil være gjeldende fra nå og en ti års tid framover. Deretter må vi bygge den tredje rullebanen, og da er vi rundt 2030, sier Hasaas.

Et nytt fly utenfor kontorvinduene parkerer et nytt fly ved én av gatene. Hasaas kikker ut noen sekunder.

– Vi må se på tredje rullebane som et stort veikryss. Norge må ha et hovedveikryss mot verden, og det kommer til å utvikle seg videre. Det betyr at de nærmeste naboene må regne med å se et fly over seg. Er man veldig plaget, bør man vurdere om det er her man skal bo. Flyplassen vil være her for alltid og kommer også til å bli større, sier lufthavndirektøren.

– Ikke tatt stilling

Eidsvoll kommune har fått en juridisk betenkning som er tilnærmet lik den Ullensaker kommune fikk.

Det var på bakgrunn av denne Ullensaker kommune innførte bygge- og deleforbud for cirka 2.000 eiendommer i sin kommune.

– Eidsvoll kommune har fortsatt ikke fått en formell henvendelse fra Avinor i denne saken. Vi har derfor ikke tatt endelig stilling til hvordan vi skal håndtere dette videre. Vi har fått en juridisk betenkning, og den er ganske lik den juridiske betenkningen Ullensaker fikk angående samme tema, sier Tonje Valborg Bekkadal Eik, virksomhetsleder kommunal forvaltning i Eidsvoll kommune.

Hun sier de har fått invitasjon av Ullensaker kommune til å delta på mandagens informasjonsmøte. Der kommer virksomhetslederen til å delta.

– Avinor kommer for å orientere formannskapet i Eidsvoll tirsdag 5. desember, sier hun.

Vurderer byggeforbud

Nannestad kommune har vært i tett dialog med Avinor om det nye støysonekartet den siste tiden.

Nå vurderer de å innføre et mulig bygge- og deleforbud.

– Vi oversender en formell forespørsel til Avinor, der vi blant annet ber om kvalitetssikret informasjon om framtidig støybilde. Når denne foreligger, vil vi foreta en vurdering hvorvidt det er behov for eksempelvis et bygge- og deleforbud eller endrede regler for bygging i støysonen. Vi legger til grunn at Avinor ser seg tjent med et fortsatt samspill om å holde utbyggingsområdene, som er nedfelt i kommuneplanen, utenfor støysonen og ser for oss at det bør ikke ta for lang tid med en avklaring, sier ordfører Hans Thue (Ap). Lufthavndirektør Øyvind Hasaas var invitert og holdt innlegg på sist formannskapsmøte i kommunen. I påfølgende uke hadde de et oppfølgingsmøte med en annen OSL-representant.

– De så ikke for seg at det ville bli endringer av betydning for støybelastningen fra vestre rullebane i Nannestad, sier Thue.

Tredje rullebane

Stortinget vedtok i juni å gi klarsignal for videre planlegging av den tredje rullebanen på Gardermoen øst for dagens hovedflyplass, altså i Ullensaker kommune.

Tredje rullebane er nå under planlegging.

Avinor har tidligere opplyst at det vil være behov for den tredje rullebanen innen 2030.

Eidsvoll og Nannestad kommuner har foreløpig ikke bestemt hva de vil gjøre.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no