19. sep
LOVLIG: Daglig leder Dag Bakke i Taxi Romerike mener første regel for å drive transport, er å følge norske lover og regler. Arkivfoto
 
– Jeg synes det er greit å luke ut de som ikke følger norske lover og regler
I slutten av måneden gir Uber seg i Norge. Selv kaller de det en pause.

Publisert: 10.okt.2017 21:00
Oppdatert: 10.okt.2017 21:12

Uber er transportnettverksselskap, som via sin mobilapp formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og sjåfører som bruker egne biler. Denne drosjetjenesten er svært populær verden over, men har møtt motstand i Norge – ikke minst av drosjenæringen som ikke klarer å matche de lave prisene og dessuten mener det er pirattaxivirksomhet.

– MÅ FØLGE REGLENE

Daglig leder Dag Bakke i Taxi Romerike (tidligere Øvre Romerike Taxi) er klar på at skal Uber drive i Norge må de følge norske regler.

– Uber er sikkert et bra konsept, og drosjenæringen i Norge har lært og kan lære mye av hvordan de driver, men poenget her er at de har drevet sitt arbeid ulovlig i Norge. Jeg synes det er greit å luke ut de som ikke følger norske lover og regler, påpeker han.

– Hva betyr Ubers pause for dere?

– Jeg håper det blir positivt, for det eneste riktige er å konkurrere på samme vilkår som oss.

– Hvor mange Uber-biler har det vært på Øvre Romerike?

– Jeg vet ikke sikkert, men noen har det jo vært.

– Hva med trafikk til og fra Gardermoen?

– Der har det vært flere biler, vi har sett dem ganske ofte. Men Uber Black er store der og de fortsetter siden de har løyve sammen med Uber XXL, sier Dag Bakke.

Selv melder Uber at det vært mangel på et tydelig lovverk for slike nye tjenester i Norge.

– Dette er grunnen til at vi tar del i en konstruktiv samtale med myndigheter og politikere for å finne en løsning som fungerer for alle parter. Vi er klare til å relansere Uber pop med en gang nye regler er på plass, hevder de.

LES OGSÅ: Mistet anbudet på minibusskjøring

RETTSAKER OG AVSKILTINGER

I 2015 prøvde en Uber-sjåfør lovtolkningen for Oslo tingrett og ble frifunnet. Borgarting lagmannsrett opphevet senere frifinnelsen. Politiet avskiltet i 2016 flere Uber-biler og en sjåfør ble dømt for brudd på Yrkestransportloven. Han fikk inndratt førerkort, beslaglagt pengene for kjøringen og bot i tillegg. I januar varslet Skatt Øst om etterligning for ubetalt skatt og moms til 400 sjåfører.

MOTSTAND FØRER TIL PAUSE

Denne motstanden har fått Uber til å stoppe satsingen sin her.

– Tiden er inne for å sette på pause i Norge – og komme tilbake igjen når nye reguleringer er på plass, melder Uber, og hevder de vil være et ansvarlig selskap.

– Vi har bestemt oss for å sette Uber-pop på pause fra 30. oktober. Vi vil være et ansvarlig selskap, og ønsker særlig å unngå problemer sjåførene kan møte, påpeker de.

Ubers tjenester Black (limousin) og XXL (minibuss) fortsetter som før siden disse har løyver.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no