14. nov
NYTT KART: - Det kjente støykartet er ikke bokstavelig. Det kommer nye beregninger til sommeren, opplyste lufthavndirektør Øyvind Hasaas da han tirsdag kveld orienterte formannskapet i Eidsvoll.
 
– Nye flystøy-beregninger til sommeren
– Det støysonekartet for tredje rullebane som nå er kjent, er ikke nøyaktig. Mer nøyaktige beregninger kommer til sommeren.

Publisert: 05.des.2017 19:39
Oppdatert: 05.des.2017 20:07

Det var budskapet fra lufthavndirektør Øyvind Hasaas da han tirsdag kveld orienterte formannskapet i Eidsvoll.

IKKE NØYAKTIG

– Støykartet er ikke endelig. Vi lagde det i 2011–2012. Jeg ville ikke lest dette bokstavelig. Det kommer en oppdatering til sommeren, sa han.

Den samme Hasaas har tidligere sagt at nabokommunene burde gjøre som Ullensaker som reagerte på det foreløpige kartet med å vedta midlertidig bygge- og delingsforbud.

VENTE OG SE

Eidsvoll inntar en vente og se holdning.

– Det kommer en vurdering i første møte i hovedutvalget etter jul, opplyser rådmann Knut Haugestad.

Trolig vil Eidsvoll kommune ikke å ta noen grep før den nye støyberegningen foreligger om et halvt års tid.

NYE STØYBEREGNINGER

– Vi må jobbe utover våren med hvordan vi skal benytte de tre rullebanene vi får på Gardermoen. Først da kan vi begynne støyberegningene. Vi kommer til å ha mer å fare med i slutten av annen kvartal neste år, sa lufthavndirektøren.

UAKTUELT MED RYGGE

Eidsvoll kommune har tidligere gått imot en tredje rullebane og henvist trafikkøkningen til Rygge. Det er tydeligvis ingen aktuell løsning.

– Det blir for ineffektiv å operere med to flyplassen. Den tredje rullebane kommer på Gardermoen, fastslo Hasaas.

– Men vi bygger ikke før vi må, men omtrent i 2030 vil det være behov for ny rullebane, sa han.

REGULERINGSPLAN

Det som nå skjer, er forberedelser til reguleringsplanen for flyplassutvidelsen.

– Vi har fått i oppdrag å starte planprosessen for en ny rullebane sammen med Ullensaker kommune. Jeg håper reguleringsplanen er ferdig i midten av 2019, og hvis vi ikke blir enige med Ullensaker, kan vi be om statlig regulering, forklarte Hasaas.

BEST I ØST

Avinor har fått inn for at den tredje rullebanen skal bygges i øst.

– Hvorfor kan ikke rullebanen ligge i vest der det blir flere tusen færre berørte innbyggere, spurte Finn Terje Tønnessen (Frp) og fikk til svar at en vurdering av kost/nytte-forhold tilsier at det er best å bygge i øst.

LES OGSÅ: Dette må du vite om de nye støysonene

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no