16. nov
HOVEDBANEN. Den gamle Hovedbanen (t.v.) og den mer moderne Gardermobanen kobles sammen i Eidsvoll. Venstre vil ha større satsing på den gamle banen.
 
- Må bygge ny tunnel for å fjerne proppen
ØVRE ROMERIKE. - Proppen ligger i Oslo.

Publisert: 14.jul.2015 11:48
Oppdatert: 27.jan.2017 13:20

Harald Espelund ønsker Venstre velkommen etter, og ber lokallagene se mot Oslo for mer trafikk på Hovedbanen.

Som EUB omtalte forrige uke går Venstres lokallag i Ullensaker og Eidsvoll sammen for å kjempe for en betydelig oppgradering og langt bedre togtilbud på Hovedbanen. Ordfører Harald Espelund mener utspillet gir et feilaktig bilde av situasjonen.

TRENGER NY TUNNEL I OSLO

- For at vi skal få mer trafikk på Hovedbanen må det først bygges en ny tunnel i Oslo. Det er der proppen ligger, sier han.

Ordføreren sier han selv har brukt mye tid sammen med Jernbaneverket i denne saken.

- Også Jernbaneverket ser at vi må inn med dobbeltspor. Alle er klar over det. Det er muligens nytt at også Venstre ser dette, men da er de langt på hælene, sier Espelund. Han sier det er teknisk umulig å få mer trafikk uten nytt dobbeltspor fra Østbanen til Skøyen.

- I Oslo er det Venstre som har samferdselsbyråden. Venstre må trykke på sentralt for å få midler på plass til denne jernbanetunnelen, sier Espelund.

LES OGSÅ: Ullsokningene frakjørt av eidsvollingene

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no