13. nov
Fornøyde med prosessen: Grunnerverver Odd-Arvid Rønning og kommunikasjonsansvarlig Hilde Marie Braaten i Bane Nor.
 
– Målet har vært å unngå rettssaker
Etter måneder med forhandlinger med grunneiere nærmer Bane Nor seg snart mål – og håper at de ikke trenger å møte noen i retten.

Publisert: 09.jul.2018 21:00
Oppdatert: 09.jul.2018 21:16

Bane Nor har allerede jobbet lenge med å brede grunnen for det nye dobbeltsporet fra Venjar til Langset i Eidsvoll. De har fått ekspropriasjonsvedtak fra Jernbanedirektoratet og sendt skjønnsbegjæring til Øvre Romerike tingrett for å booke plass til høsten. Så langt ser det ut til at alt grunnerverv gjennomføres gjennom frivillige forhandlinger.

– Målet har hele tiden vært å unngå rettssaker. Det håper vi at vi vil klare. Vi er snart i mål med grunnervervet med grunneiere fra Venjar til Eidsvoll. Noen avtaler gjenstår med grunneiere mellom Eidsvoll og Langset, sier Odd-Arvid Rønning, grunnerverver i Bane Nor.

VIKA SKREV UNDER FØRST

Det er de vedtatte reguleringsplanene som gir grunnlag for nødvendige grunnerverv for å få gjennomført tiltaket. Det er snakk om erverv av 2.456 dekar totalt på de to delparsellene (Venjar-Eidsvoll og Eidsvoll-Langset). Noe av dette dreier seg om permanent omregulering av grunn, mens annet er midlertidig erverv til eksempelvis anlegg og masselager.

– De fleste naboene er mer opptatte av å se Vorma enn å skjerme seg for støy. Innsyn til vannet er viktig for mange, og det har vi forsøkt å ta så godt hensyn til som mulig. Det har blant annet ført til at vi har fått senket støyskjermen litt oppe ved Dytterud, sier Rønning. Han sier at den første grunneiernaboen som signerte ervervsavtale med Bane Nor var ordfører John-Erik Vika allerede 1. april. Den første delen av det nye dobbeltsporet fra Venjar til nord for Eidsvoll stasjon skal tas i bruk høsten 2022, og arbeidene skal være fullført sommeren 2023. NCC Norge AS vant nylig kontrakten på bygging av dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord på Intercity-prosjektet.

– Vi regner med at entreprenøren har rigget seg til og begynt arbeidene i november/desember. Målet er at vi inngår kontrakt med entreprenør for den videre delen av prosjektet, fra Eidsvoll nord til Langset våren 2019, med byggestart sommeren 2019. Her skal dobbeltsporet tas i bruk på slutten av 2023, sier Hilde Marie Braaten, kommunikasjonsansvarlig i Bane Nor.

NYTT DOBBELTSPOR

I 2023 skal dobbeltsporet fra Venjar til Langset være ferdig.

Reguleringsplanen for Venjar-Eidsvoll stasjon (4,5 kilometer) ble vedtatt i kommunestyret i Eidsvoll høsten 2016. Reguleringsplan for strekningen videre til Langset (nesten 9 km) ble vedtatt av samme kommunestyret like etter.

Utbyggingen er i tråd med NTP for perioden 2014 til 2023, for sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Hamar.

STOR UTBYGGING

NCC Norge AS vant den første delkontrakten på byggingen av nytt dobbeltspor fra Venjar til Langset. 

Kontrakten omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon. I tillegg skal NCC blant annet bygge en 380 meter lang tunnel og flytte over en million kubikkmeter masser.

Den neste delen av prosjektet vil være 4,5 kilometer lang.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no