21. nov
KUNNSKAP: – Avinor har nå gitt kommunen ny kunnskap om et «worst case» for nye støysoner, sier enhetsleder Inger Kronen Tveranger i Ullensaker kommune. Kartet til venstre i bildet er fra 2012, kartet til høyre er nytt forslag fra i høst.
 
– Vi gjør dette av hensyn til våre egne innbyggere
Støysonekartet til venstre er fra 2012, mens det til høyre er fra 2017. Klarer du å se forskjellen?

Publisert: 16.nov.2017 10:30
Oppdatert: 16.nov.2017 18:04

Tredje rullebane er fortsatt ikke endelig vedtatt, men planleggingen av det østre alternativet er i full gang. I den forbindelse har Ullensaker kommune fått et oppdatert støysonekart fra Avinor, som vil kunne bli gjeldende. EUB trykker i dag også et annet støysonekart for det østlige alternativet. Dette er hentet fra OSLs Masterplan 2012–2050 og ser ved første øyekast likt ut som det sist oppdaterte Ullensaker kommune har mottatt. Dette har også én av EUBs lesere reagert på:

«Er merkelig at størstedelen av Sand er innenfor gul» sone både før og etter, men det virker jo ikke som om den gamle gule sonen har lagt noen demper på bygging?», undrer vedkommende.

kunnskap om «worst case»

På bakgrunn av det oppdaterte støysonekartet går Ullensaker kommune nå inn for et midlertidig bygge- og delingsforbud for omkring 2.000 eiendommer innenfor gul og rød sone – med tilliggende stiplede linjer.

– Hvorfor tok ikke kommunen grepet som nå er tatt i forhold til å innføre bygge- og delingsforbud på disse tomteområdene allerede i 2012, da dette støysonekartet første gang var kjent?

– Det var først i vår at Samferdselsdepartementet valgte østre banealternativ. Den stiplede linjen indikerer en utvidelse av rød og gul sone i forhold til støysonekartene fra 2012. Disse kom fra Avinor i oktober i år, sier Inger Kronen Tveranger, kommunaldirektør i Ullensaker kommune.

– Hvorfor haster det så mye å gjøre dette nå?

– Avinor har nå gitt kommunen ny kunnskap om et «worst case» for nye støysoner. Kommunen har en handlingsplikt ifølge norsk lov. Vi gjør dette av hensyn til våre egne innbyggere, fram til vi har sikker kunnskap om hvordan støybildet for våre innbyggere blir.

– Ikke grunnlag for erstatning

– Hvorfor ønsker Ullensaker kommune å gjøre dette på egen hånd, uten først å bli enige om en felles framgangsmåte med nabokommuner som Eidsvoll, Nannestad og Gjerdrum?

– Det er Avinor som skal bygge 3. rullebane i Ullensaker kommune. Med bakgrunn i den informasjonen vi har fått fra Avinor, velger Ullensaker kommune å varsle om mulig bygge- og deleforbud. Ullensaker kommune har vært i dialog med våre nabokommuner om dette, både på administrativt og politisk nivå, fordi vi ut fra kartene så at våre naboer også ville bli rammet av endrede støysoner fra Avinor. Vi har god dialog med våre nabokommuner om dette.

– Frykter Ullensaker kommune at det kan dukke opp potensielle erstatningskrav i kjølvannet av denne bestemmelsen, spesielt med tanke på at det som vist fantes et tilsvarende støysonekart ved valg av østre rullebanealternativ allerede i 2012?

– Det er de nye, foreløpige støysonekartene fra Avinor fra oktober 2017, som er viktige her, og som vi mener utløser en handlingsplikt ovenfor våre innbyggere. Avinor er mottakere av eventuelle erstatningsspørsmål, sier Inger Kronen Tveranger.

«Vedtak om midlertidig forbud gir ikke grunnlag for erstatning eller innløsning. Spørsmål om innløsning og erstatning for eiendommer som reguleres til ny tredje rullebane vil først avklares på et senere tidspunkt, normalt ved avtale eller skjønn etter at utbygging er besluttet,» skriver Avinor på sin nettside for Oslo Lufthavn.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no