22. sep
NOK: – Dagens veier i næringsparken holder for mange år framover, sier daglig leder Thor Thoeneie i Oslo Airport City.
 
– Vi vil og skal betale vår del av krysset
Oslo Airport City er krystallklar på at aktørene i næringsparken bør være med på spleiselaget til det nye næringsparkkrysset.

Publisert: 24.apr.2018 06:00
Oppdatert: 24.apr.2018 06:22

Daglig leder Thor Thoeneie tror på byggestart for i Oslo Airport City (OAC) i 2020.

– Nå må krysset betales med en gang noen starter bygging i Gardermoen næringspark?

– Ja, og dermed er det ingen som bygger. Kravet er en hovedgrunn til at parken ikke er bygd ut mer enn den er. Men vi føler nå at staten og fylket er med på å finne en løsning som gjør at det ikke skal hindre utvikling, sier han.

VIL BETALE

OAC har lenge samarbeidet med kommunen og naboene i parken for å løse opp kravet.

DRO TIL DEPARTEMENTET: Kommunen står på for næringsparken

– Og vi møter forståelse for våre argumenter, sier Thoeneie.

– Betyr det at dere ikke skal være med å betale for krysset?

– Nei. Som samfunnsansvarlig byutvikler mener jeg absolutt at vi og alle aktører bør betale infrastrukturbidrag. Men vi må betale etter hvert og ut fra hvor mye vi bygger. Den modellen er kjent i Norge, som i Bjørvika og på Fornebu, sier han.

Statens vegvesen krever et nytt næringsparkkryss nord for McDonald’s med tanke på den økte trafikken i næringsparken.

– Stortinget vedtok for ti år siden at Gardermoen er et satsingsområde i knutepunktutviklingen. Så stopper det opp her, på Norges største knutepunkt utenfor Oslo S. Det var ikke meningen og derfor må rekkefølgekravet omformuleres, sier han.

IKKE ENNÅ

– Trenger vi krysset?

– Ja, men dagens veikapasitet er så god at vi trolig kan bygge i 10–15 år uten problemer. Og da kan behovet være endret. Kanskje det skal omprosjekteres, flyttes lenger nord i forbindelse med ny godsterminal på Hauerseter, eller sees i sammenheng med flyplassveksten, sier han.

LEI AV Å VENTE: Tok saken til Stortinget

– Det er vel ikke bare å få krysset inn i NTP?

– Nei, mange andre har behov og det respekterer jeg, men kanskje store knutepunkter og urbane strøk burde fått noe mer. Det er der det bor og arbeider flest mennesker, er mest kø og forurensing. Vi har bygd all infrastruktur inntil våre tomter i parken og det er greit at utbyggere må ta det ansvaret. Men det nye E6-krysset er noe annet, og det er statens ansvar, sier Thor Thoeneie.

OM OSLO AIRPORT CITY

  • OAC skal bygge ut 1000 mål i Gardermoen næringspark.
  • Her snakker politikerne om opp mot 40.000 arbeidsplasser. 
  • Utbyggerne er klare til å starte, men må vente til kravet om nytt E6-kryss er forskjøvet fra rekkefølgekravene.
  • Forhandlingene med Vegvesenet viser en løsning på knuten.
  • Både utbygger og kommunen snakker nå om byggestart i 2019/2020.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no