14. nov
TOPPÅR. - 2016 er vårt beste år noen gang, sier en fornøyd Christian Gunneng hos Møller Jessheim.
 
Alle forhandlerne har suksess i Bilbyen
JESSHEIM. Hver og en av nybilforhandlerne i Bilbyen har grunn til å smile bredt om dagen. Og de blir værende akkurat der de er.

Publisert: 26.jan.2017 10:01
Oppdatert: 01.mar.2017 11:05

- Vårt beste år, sier daglig leder Christian Gunneng i Møller Jessheim om 2016 da han solgte VW, Audi og Skoda for 450 millioner kroner.

- Vi er størst på Jessheim med en markedsandel på 28,8 prosent i personbiler, og solgte 914 nye samt 601 brukte biler. Selvsagt er vi fornøyde, og det er også gledelig at vi aldri har solgt så mange Audier før. Markedsandelen vår der på 5,6 prosent er godt over landsgjennomsnittet, sier han.

- Hva blir omsettingen for inneværende år, tror du?

- Budsjettet viser 500 millioner. Det er mye penger, men vi har trua, påpeker han.

LES OGSÅ: Aleksander er best i landet

ALLE MOTORVARIANTER

Noe av årsaken til de gode tallene er at Møller har alle motoralternativer, men Gunneng er spent på dieselutviklingen etter forbudet som nylig kom i Oslo.

- Diesel er et godt og rimelig drivstoff, og bilene bruker mindre. Selv om andelen er litt synkende leverer vi godt med dieselbiler fortsatt, sier han, og forteller om særlig vekst av ladbare hybridbiler.

- Og vi selger flere og flere elbiler. Den nye generasjonen Golf har rekkevidde inntil 30 mil, og det har gitt oss et solid forhåndssalg. Elbiler er VAGs satsingsområde, blant annet kommer Audi med sin første elbil neste år, sier han.

- Er Bilbyen stedet å være?

- Ja. Dette er et veldig spennende område. Selv om vi alle er konkurrenter driver vi også et godt samarbeid med flere fellesprosjekter. Møller har ingen planer om å flytte herfra, påpeker Gunneng.

SOM ÅRET FØR

Bilia endte på 593 solgte biler i 2016, 199 nye Volvoer og 394 brukte biler, nesten utelukkende Volvoer det også.

- Vi omsatte som i 2015 og er absolutt fornøyde med det. Det går særlig i stasjonsvogner og SUVer, folk vil ha fem dører. Og mange liker å sitte høyt, sier plassjef Joakim Stølan.

- Volvo er ikke blant de rimeligste bilene, men det ser ikke ut til å skremme folk?

- Nei, vi selger mange ganske dyre biler. Flere og flere tar seg råd til store og sikre biler. Vi har stort sett lokale kunder, og mange gjengangere, påpeker han.

I fjor var det modellen V90 som solgte best, fem flere enn en populære XC60.

LES OGSÅ: Hele familien kjører i det samme bilmerket

- Og det til tross for at den ble lansert så sent som i oktober. Modellen tok over for V70 og er en ubetinget suksess.

- Hva tror du om dieselens skjebne?

- Det er et kjempebra drivstoff med store fordeler. Vi selger mange dieselbiler fortsatt og det ser ut til at dette drivstoffet passer mange bilkjøpere i vårt distrikt. Men folk begynner å få opp øynene for hybrider. Halvparten av Volvoene i dag har hybridmotorer, om to år har alle det. Og selvsagt firehjulstrekk, forteller Stølan.

- Hva med inneværende år?

- Det blir bra. Vi har budsjettert med ti prosent økning. Jeg har stor tro på Jessheim og Øvre Romerike, sier han.

GODT MED VERKSTEDTIMER

- Vel så morsomt som 818 solgte biler, er antall solgte timer, sier en superfornøyd daglig leder Jon-Arne Krogsæter i Bertel O. Steen, og skryter av sine 28 ansatte.

- Vi solgte 14.829 timer i fjor mot 11.993 i 2015 med samme antall ansatte. Det er en viktig økning og en betydelig del av driften vår. Bilsalget er et direkte resultat av det vi leverer på verkstedet, og det speiler kundetilfredsheten, sier han.

Fjorårets 417 nye Mercedeser, Peugeoter og Kiaer og 401 bruktbiler er 58 flere enn i 2015 og 288 flere enn i 2014.

- Vi omsatte for 223 millioner kroner i fjor, som er det beste året siden vi kom til Bilbyen i 2003, understreker han.

- Men du kan ikke hvile på laurbærene?

- Overhodet ikke. Selv om Bilbyen er genial, er det hard konkurranse og vi må hele tiden levere og skjerpe oss. Da er det fint å ha en dyktig stab som trives og nesten ikke er syke, sier han.

BLIR

- Du har vel heller ikke planer om å flytte?

- Nei, her er det nok å gjøre. Bare verkstedet vårt har 30-40 biler inn og ut hver eneste dag i tillegg til de 820 solgte bilene, og vi er en medium stor bedrift. Det sier litt om trafikken her. Jessheim kommer til å bli voldsomt utviklet og vi har en perfekt beliggenhet. Men vi er alle helt avhengige at de rundt oss også lykkes. Hvis noen i Bilbyen får et dårlig rykte kommer vi til å miste kunder fordi det er mer enn nok tilbydere andre steder, sier han.

- Hvis du skal spå om framtida?

- Enorme teknologiske endringer som krever stor kompetanse av de ansatte. Her må du kunne sakene dine for å henge med, både fordi det kommer noe nytt hele tiden og fordi mange kunder kan det alt om bilene de vil kjøpe. Og selvsagt må det være trivelig å gå på jobben, sier han.

STORE ENDRINGER

- De neste 5-10 årene i bransjen blir mye større enn de siste 50, og her i Bilbyen kommer vi til å merke det, sier daglig leder Petter Søndergaard hos Sulland.

Han kom fra Porsche i desember i fjor, og rakk avslutningen på et svært godt år.

- Vi solgte 471 biler totalt og økte omsetningen 15 prosent fra 2015. Særlig er varebilandelen stor, og vi er der vi skal være etter ombygging og overgang til ren Ford-forhandler. I år bør vi selge 500 biler, sier han.

Sulland slet litt med bruktbiltilgangen, men det er historie.

- Vi hadde for få en stund, men med nytt bygg har vi fått orden på det. Og verkstedet vårt er selvsagt viktig. Vår store satsing er elbiler, selv om vi leverer alle typer drivlinjer. Her kan kunden velge det som er best, sier han.

ENORMT FORHÅNDSSALG

Elbilen Opel Ampera kommer i juni men er allerede en suksess.

- Vi har forhåndssolgt over 100. Responsen er voldsom, og gir oss i tillegg en ny og yngre kundegruppe, sier daglige leder Jan Petter Kokkim i Mobile.

Han legger ikke skjul på at Opel lå litt nede en stund, men det har tatt seg opp med først Insignia og nå Ampera.

- Hvordan var fjoråret?

- Vi solgte 145 nye Mazda, 100 nye Opel og 314 bruktbiler. Det er en stor økning som vi er veldig fornøyde med, påpeker han.

- Bensin eller diesel?

- Dreiningen til gjerrige bensinmotorer er voldsom. Mazda CX5 lå på rundt 65 prosent diesel, men av CX3 solgte vi nesten 95 prosent bensin, påpeker han.

- Hva tror du om Ampera?

- Med rekkevidde på over 50 mil tror jeg vi får se helt andre elbilkunder enn før. Dette kan lett bli familiens bil nummer 1, sier han.

- Blir dere her?

- Ja, vi er svært fornøyde med Bilbyen, understreker han.

STOR BRUKTBILHALL

Selv om Toyota ligger litt utenfor kjernen av Bilbyen, selger de godt med biler.

- Det er veldig fint å være en del av dette samarbeidet, og 2016 ble vårt beste år. Vi solgte 1150 biler - 447 nye og 703 brukte, sier plassjef Steinar Stølan.

Den japanske bilgiganten satser hardt på hybridbiler, noe som speiler salget på Jessheim.

- Vi selger nesten ikke nye biler med diesel, og da bare i varebilsegmentet. Heller ikke bensinbiler selger vi mange av. Det er hybridbiler som gjelder, og den trenden fortsetter. Da har kunden alt i én bil med nullutslipp i tettbygde strøk, og nok rekkevidde til å kjøre komfortabelt til hytta, sier han.

Stølan skryter også av bruktbilhallen sin.

- Den betyr mye. Vi har doblet det salget de siste årene, sier han.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no