19. sep
SAND. Med VR-teknologi blir sandkassen et bilspill. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema
 
Audi leker i sandkassa
UTVIKLING. Audi gir oss sandkassa 2.0 når de nå prøver ut et nytt konsept.

Publisert: 08.mar.2017 10:28
Oppdatert: 10.mar.2017 18:40

Den tyske bilprodusenten Audi har slagordet «Vorsprung Durch Technik», forsprang gjennom teknikk. Det forplikter. Deres siste bidrag, som er en norsk idé, er av den mer overraskende sorten.

"BILBYEN" HAR KOMMET FOR Å BLI: Forhandlerne jubler over konseptet.

Ei sandkasse.

Den norske importøren, Øyvind Rognlien Skovli tar imot i Forskningsparken i Oslo, hvor sandkassen for anledningen står.

– Den norske selskapet POL kom til oss med ideen i november og vi tente på den, sier han.

For dette er noe mer enn sandkassen han lekte i som liten. Den er utstyrt med et kamera som er montert over selve kassen, som skanner sanden med et infrarødt lys.

Dette gjør at det man lager i sanden overføres til en 3D-modell. Ved hjelp av VR-teknologi kan man så kjøre på veiene man nettopp har laget i sandkassen.

En ny presentasjonsmåte

– Det ble nok mer jobb enn vi først hadde trodd. Men vi mente dette var så spennende at vi ville få det til.

Selve utviklingen ble gjort i Stockholm, og Skovli sier det ble noen pussige situasjoner hjemme når han måtte fortelle barna at han måtte reise til Sverige for å leke i sandkassa.

For å få det til skal de ha måttet presse grensene for hva som var mulig med VR-teknologien, og ideen fanget Audi-konsernet sentralt sin interesse, slik at de ble med og støttet prosjektet.

MYE ENTUSIASME

– Vi har møtt mye entusiasme i Audi, og dette kommer til å få internasjonal oppmerksomhet, sier han.

SANDKASSE PÅ HENGER

Sandkassa veier 400 kilo og står på en henger. Den skal de ta med rundt i Norge, slik at folk kan få prøve teknologien.

Bilen man «sitter i» når man tar på seg VR-brillene, er den nye Q5-modellen. Vrir man på hodet opplever man et autentisk interiør, med info-skjermer og det hele.

«NY» PRESENTASJON

Skovli sier at dette viser nye muligheter for presentasjon av deres produkter i framtiden, ikke minst når denne type teknologi blir vanlig i de tusen hjem.

Gjengivelsen av sanden i den virtuelle verdenen er god, og det blir som en terrengløype der man kan foreta 40 meter lange hopp med en Audi Q5. Går man lei traseen er det bare å ta fram spaden og lage noen nye løyper.

LOKALE BILFORHANDLERE SMILER: Det har de all grunn til

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no