21. nov
 
Avisingsmaskinen er ingen trone, men Theo syns den var helt konge
Theo Bjerkan Nordby er over middels flyinteressert. Det endte med en drømmedag hos SAS.

Publisert: 29.okt.2017 21:00
Oppdatert: 29.okt.2017 23:05

Elleve år gamle Theo Bjerkan Nordby er mer flyinteressert enn de fleste. Antakelig er han påvirket av flere flyreiser både innen- og utenlands, og interessen har endt i mange tegninger av fly. To som han tegnet av SAS-fly for et år siden ville han gjerne vise selskapet, og sendte dem nylig av gårde i en konvolutt. SAS på sin side likte dem så godt at de inviterte Theo til en dag på hovedflyplassen.

– En kjempegøy dag, var hans dom fem timer etter ankomst.

Mor Lise Bjerkan var også oppglødd på sønnens vegne.

– Det er helt utrolig av SAS å ta oss med på denne måten. Jeg ser at Theo har stortrivdes, sier hun.

FULL OMVISNING

Dagen startet om morgen hos avisingsavdelingen, som er ett ledd av svært mange som må til for at flyplassen i det hele tatt skal fungere. Theo ble umiddelbart tatt med i en av kjøretøyene som brukes med en gang frosten kommer.

– Du kan heise førerhuset 17 meter opp, og det var litt skummelt, utbryter han etter den luftige demonstrasjonen som ble et høydepunkt på dagen.

LES OGSÅ: Pris til flyplassen

Resten av dagen gikk slag i slag for den unge flyentusiasten. Først fikk Theo være i en flytraktor som tauet et fly fra en gate til en annen. Deretter fikk han omvisning i SAS’ flyhangar der flymekanikerne sjekker og skrur på flyene etter faste intervaller, før turen gikk til en Airbus 340 som skulle til New York. Der endte han opp i cockpit med pilotene Ray Reagan og Erik Viktor Nilsen.

– Jeg har spilt mye flysimulator spill, så jeg vet en del om hva som er hva her, sa Theo til kapteinene.

Han ville dessuten vite hvor lang tid de fikk i hver by på sånne langturer.

– Normalt flyr vi hjem dagen etter, men noen ganger får vi et litt lenger opphold. Og når vi flyr de lengste rutene som til Tokyo, er vi tre personer her inne. Da har vi en seng hvor en av oss kan hvile underveis, fortalte Reagan som fungerte som instruktør på denne flighten.

SIMULATOR

Neste poster på lista var business loungen, før simulatorsenteret. Der står sju simulatorer som er programmert for ulike flytyper, og sammen med instruktør Dagfinn Lund fikk Theo prøve å lande på Landvetter i Göteborg. En manøver som gikk helt etter boka.

– Det var ganske forskjellig fra dataspillet mitt. Der må jeg vri på brettet, mens her var det skikkelig stikke og pedaler.

– Er du fornøyd med dagen?

– Ja, det har vært kjempegøy. Særlig avising og simulatoren. Og selvsagt at de har VR-spill i business loungen, smiler Theo fornøyd.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no