23. sep
JOBBER PÅ SPRENG: Maya Bøgseth (31), Ann Kristin Heggbrenna (35) og Mette Rud-Johansen står på for å få klart holdbart.no før åpningen.
 
Best før-suksess
Butikken som selger mat som snart går ut på dato, åpner på Gystadmarka i dag.

Publisert: 30.nov.2017 06:00
Oppdatert: 29.nov.2017 15:23

Da EUB sist skrev om Holdbart.no visste man ennå ikke når åpningen av butikken på Jessheim skulle være, men nå er dagen her.

I dag står 1500 kvadratmeter med varer og venter på nye kunder. Alle varene kommer fra de rundt 150 produsentene, importørene og grossistene gründerne til Holdbart.no har kontakt med.

Felles for alle produktene, er at de snart går ut på dato.

– Produsenter, importører og grossister kaster 77000 tonn med mat hvert år, fordi de store kjedene ikke tar inn mat som nærmer seg best-før-dato, forklarer gründer Trond J. Laeng.

Tar man husholdningene med i beregningen, kaster vi over 217 000 tonn mat som kunne ha vært spist, skriver matvett.no.

LES OGSÅ: Årlig kaster vi et matvareberg

– alle tjener på det

Han forteller at kjedene ikke tar inn tørrvarer med 100 dager eller kortere holdbarhetsdato. For ferskvarer er det 28 dager som gjelder. I tillegg får Holdbart.no varer som har blitt D-listet, og overskudd fra salgskampanjer.

– Kanskje noen bestiller inn 1000 paller av en vare, og bare får solgt 800 av dem, da kjøper vi resten, sier Thor Johansen, den andre gründeren bak konseptet.

Dette med å selge varer med kort holdbarhet er noe alle tjener på, mener Johansen og Laeng.

– I stedet for at produsenter må betale for å destruere varene, kan de nå tjene penger på å selge dem til oss. Så tjener vi på å selge det videre, og så får kunden rimelige varer. Det viktigste er at varen blir spist, forklarer Laeng.

Ulike varer uke til uke

De sier også at de har blitt mer miljøbevisste av å drive Holdbart.no. Nå har de sett hvor mye som kastes.

– Miljøet blir også spart, når varer ikke blir destruert. Så det er en jobb med mening, bedyrer Laeng.

Utvalget i butikken kan variere fra uke til uke. Holdbart.no er nemlig prisgitt leverandørene, og hva de kommer med. En gang kjøpte de et lastebillass med tyggebein til hunder.

– Vi har ikke noe fast sortiment, så man kan ikke sitte hjemme og lage handlelapp, ler Laeng.

Noen ting er dog sikrere enn andre. De vil for eksempel få brød levert hver dag, fra overskuddslageret til Hjemmebakeriet på Gardermoen.

Bra for nærmiljøet

Laeng og Johansen har stor tro på at konseptet deres hjelper mange. De sier også at det vil være bra for nærområdet.

– Vi tror ikke at dagligvarene rundt oss vil gå dårligere. Snarere tvert imot. Det er forskjellige ting vi av naturlige årsaker ikke har hos oss, og da kjøper de resten i butikken på hjørnet, forklarer Laeng, som har stor tro på at folk vil reise et stykke for å handle hos dem.

LES OGSÅ: Du kan hindre at mat blir kastet med en app på telefonen

Like god etter best før

Johansen og Laeng vil også gjerne opplyse om at det er stor forskjell på varer som har såkalt best-før-dato og de som har siste-forbruksdag.

– Vi har ikke lov til å selge varer som har gått ut med siste-forbruksdag, men mange av varene med best-før-dato er helt fine, sier Johansen, som påpeker at bare 5 % av varene har passert best-før-datoen.

FAKTA:

  • Restemat-kjede
  • Butikkjeden selger varer som matbutikker ikke vil ha. Det kan være varer med kort holdbarhetsdato eller sesongvarer det er for mye av.
  • Fra før har de butikker i Vestby, Fredrikstad og Skien. I dag åpner de på Jessheim.
  • Omsatte i fjor for 37 millioner kroner. I år forventer de å doble dette tallet.
  • Startet av Trond J. Laeng og Thor Johansen.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
GRÜNDERE: Trond J. Laeng og Thor Johansen åpner restemat-butikk på Jessheim.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no