20. aug
 
Betongdekket beholdes på E6
Det 20 år gamle betongdekket på E6 nord for Jessheim skal beholdes også når vegen utvides til fire felter. Fartsgrensa kommer også til å bli lavere enn ellers på den nye vegen.

Publisert: 29.sep.2009 07:34
Oppdatert: 26.jan.2017 13:12

– Dette er en helhetsvurdering vi har gjort som er basert på totaløkonomien for E6-prosjektet. Skulle vi lagt ny asfalt på strekningen måtte vi ha reasfaltert hvert tredje år. Nå sparer vi inn reasfalteringen, og vi får en fullt ut forsvarlig løsning, sier Taale Stensbye, som er fungerende prosjektleder for E6-utvidelsen i Statens vegvesen.

Distriktsvegsjef Nils-Erik Bogsrud innrømmer likevel at betongdekket tradisjonelt blir glattere enn asfalt på vinterstid.

Strekningen det er snakk om vil være på åtte-ni kilometer i nordgående kjørefelt fra Jessheim nord til Mogreina på nye E6. Betongdekket ble lagt for 20 år siden, og er nå slipt ned for å være klart til åpningen av den «nye» vegen. Men dette får konsekvenser. Fartsgrensen vil bli satt til 90 km/t, og strekningen vil få høyprioritet i vinterhalvåret.

LAVERE KJØREKOMFORT
Mandag 19. oktober klokka 12.00 åpner bomstasjonen i Kristenstudalen. Bilistene må ut med 13 kroner for å passere denne bomstasjonen.

– Hvordan tror du bilistene vil reagere på å betale bompenger for å kjøre på gammel E6?

– Selv om vi beholder betongdekket blir ikke dette en gammel veg. Vi har frest ned sporene i dekket med til sammen 22 millimeter, og det er ingen tvil om at dette blir en trygg og sikker veg, svarer Stensbye.

– Så dette vegdekket er like sikkert, selv om dere velger å senke fartsgrensa med 10 km/t sammenlignet med E6 i sørgående retning?

– Det har med strukturen i vegdekket å gjøre. Vi må se det an over en periode før vi eventuelt går opp til 100 km/t. Men det er klart vi er spente på reaksjonene der ute. Kjørekomforten vil bli lavere på betongen. Det er klart trafikantene vil merke det. Samtidig vil det også bidra til at man automatisk holder lavere hastighet, sier Taale Stensbye.

Distriktsvegsjef Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen innrømmer at det ligger store verdier i det å slippe reasfaltering på strekningen.

– Det er mye mindre slitasje på betongen enn det ville være på et asfaltdekke om vi hadde lagt det oppå. Da måtte vi ha asfaltert på nytt hvert 2. eller 3. år. Det betyr at vi sparer mye penger på å gjøre det på denne måten, sier Bogsrud.

- VIKTIGST Å FÅ MIDTDELER
Prosjektleder Stensbye forteller at en reasfaltering vil koste rundt ti millioner kroner per gang. I regnestykket Statens vegvesen har brukt ville det vært aktuelt med seks-sju reasfalteringer før hele betongdekket måtte fjernes. Den første gangen ville det kostet omkring 40 millioner kroner for ny overbygning. Det betyr at den totale prislappen kunne kommet på over 100 millioner kroner om de skulle valgt asfaltalternativet. Det valgte de ikke å gjøre, og da må trafikantene belage seg på å merke forskjell på om de kjører sørover eller nordover på nye E6.

– Hva tenker du om at trafikantene må ut med bompenger for å kjøre på gammel E6?

– Jeg er ikke enig i den måten å se det på. Vi har slipt ned betongdekket slik at det er optimalt, og det som virkelig gir økt trafikksikkerhet er jo at det blir firefeltsveg med midtdeler. Det gjør at vi slipper alle de stygge møteulykkene. Om fartsgrensa blir 100 eller 90 eller om vegdekket blir litt annerledes betyr lite i forhold til det å få denne midtdeleren, svarer Bogsrud.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »

Administrerende direktør:Eva Holmgren »
Ansvarlig redaktør:Bjørn Inge Rødfoss »
Produksjonsredaktør:Knut Øsmundset »
Vaktsjef og digitalt ansvarlig:Jørgen Berg-Sollien »
Salgssjef:Tina Berger »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no