18. nov
 
Betongen er ut, men her slår E6 nye sprekker
E6 slår sprekker og dunk og smell er blitt hverdagskost for mange bilister. Flere frykter skader på bilene sine. Statens vegvesen jakter svar på vegmysteriet.

Publisert: 19.feb.2018 21:00
Oppdatert: 20.feb.2018 09:37

– Det er omtrent like dårlig veg litt sør for Jessheim sør og til Jessheim nord, som på betongdekket. Det virker som telehiv i noen slags skjøter i asfalten, sier Thor-Even Skjølås.

Han er fra Råholt, jobber i Akershus fylkeskommune og kjører på E6 to ganger daglig.

Over tid – og spesielt de siste ukene – er han én av flere som har merket at E6, som skal være blant vegdekkene med høyest standard, mange steder slår sprekker. Dette gjelder spesielt i begge kjøreretninger på firefeltsvegen mellom Jessheim og Kløfta.

– Noen av dumpene kjenner man godt i kroppen. Det er ubehagelig, og det vil på sikt gi raskere slitasje på bilen, poengterer Skjølås. EUB har selv kjørt og observert utfordringene på strekningen de siste ukene.

Undersøker utfordringene

Ifølge vegvesenets egne tall hadde denne E6-strekningen 21.724 iårsdøgnstrafikkk i snitt i 2017. Vegvesenet opplyser til EUB at denne strekningen ble bygget i tidsrommet 1976-1979.

– På den tiden var bark en del brukt i frostsikringslag, det vil si frosthindrende lag for å forsinke nedtrengning av frost i underbygningen. En hypotese er at barken er årsak til problemene. Det er viktig at barken ligger under grunnvannsspeilet. Forsvinner vannet fra barken vil oksygen få tilgang til barken og forråtnelse starter. Om vanninnholdet reduseres vil frosten gå gjennom barklaget, og dette vil kunne gi telehiv, sier Trond Holtvedt, seksjonsleder for vegavdelingen i Statens vegvesen Akershus. Han forteller at Statens vegvesen har hatt E6-strekningen Kløfta-Jessheim under observasjon over tid.

Har Bestilt jevnhetsmåling

– Strekningen har ujevnheter og sprekker som varierer noe i omfang mellom vinter og sommer. Strekningen er asfaltert i 2011 og 2015, og én delstrekning skal asfalteres i 2018. Det er gjerne sporslitasjen som er utløsende faktor når vi vurderer behovet for asfaltering på så trafikkerte veger som E6. Vi regner med at resten av strekningen har behov for asfaltering på grunn av sporslitasje i perioden 2020-2023, sier Holtvedt. Han opplyser at ujevnhetene også kan skyldes setninger i undergrunnen.

– Vi mener likevel at den mest sannsynlige årsaken til problemene er laget med bark. Bruk av georadar og oppgravingsprøver kan sannsynligvis gi oss svaret på lengre sikt. På kort sikt har vi bestilt en egen jevnhetsmåling i vinter, for å få forskjellen mellom sommer og vinter, sier Trond Holtvedt i Statens vegvesen.

FAKTA

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no