16. nov
SLIK SER DET UT: Rosa, blå og hvite halmballer er fasiten på jordet til Algarheim-bonden Lars Halvor Stokstad Oserud. Han er med og støtter årets kreftaksjon. Målet er å få inn 600.000 kroner på landsbasis gjennom det fargerike initiativet.
 
Blå baller mot kreft
I fjor fikk de inn 300.000 kroner gjennom kreftaksjonen. I år satser på at bidraget skal bli dobbelt så stort.

Publisert: 19.jun.2017 21:00
Oppdatert: 19.jun.2017 21:47

Rosa rundballer ble en stor snakkis i fjor. Cirka 200.000 rosa rundballer lå synlig på norske jorder over hele landet. De bidro sterkt til å sette søkelyset på brystkreftsaken. Kampanjen bidro med hele 300.000 kroner til Brystkreftforeningen. I år skal bidraget blir det dobbelte når de rosa rundballene får selskap av blå på jordene rundt omkring.

– Kampen mot kreft er viktig å føre på mange plan. Dette er en arena med stor symbolsk verdi. Det økonomiske bidraget er én ting, sier bonde Lars Halvor Stokstad Oserud.

Algarheim-bonden er, som bildet viser, i full sving med å fargelegge jordene sine med både rosa, blå og hvite halmballer.

Ikke Høyre-støtte

– Når ballene ligger der synlig for alle som kjører forbi, blir det både en påminnelse om at andre kan bidra økonomisk, og en støtteerklæring til dem som står midt oppe i det, poengterer Stokstad Oserud. Han er også Sp-politiker til daglig.

– Er dette også å se på som en støtte til Høyre foran høstens stortingsvalg?

– Det er ikke det, nei. Men det har vært gjenstand for en del fleiping, humrer Stokstad Oserud.

Stortingspolitiker Tone Wilhelmsen Trøen (H) ønsker tiltaket velkommen.

– Jeg synes det er kjempebra at norske bønder bruker halmballene til å vise støtte til en så viktig sak som kreftsaken. Selv om bøndene har fått betydelig større inntektsvekst med Høyre i regjering, enn da Senterpartiet styrte, er nok ikke det grunnen til fargevalget. Jeg heier på landbruket som på en så kul og synlig måte markerer sin støtte til menn og kreft, sier Wilhelmsen Trøen.

Så synlig som mulig

Felleskjøpet oppfordrer bøndene til å plassere de fargede rundballene mest mulig synlig.

– Lite er så synlig i det offentlige rom som rundballer, og vi setter enormt pris på den støtten og engasjementet norske bønder viser gjennom pengebidrag og bruk av private arealer som utstillingsvindu, sier Jan Håvard Kingsrød, produktsjef konservering i Felleskjøpet.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no