19. nov
STØYMØTE. Om lag 60 personer møtte fram på flystøymøte på Råholt i kveld. OSL og Luftfartstilsynet måtte finne seg i en rekke kritiske spørsmål.
 
Ble møtt av kraftig kritikk i flystøymøte
RÅHOLT. Luftfartstilsynet og OSL måtte finne seg i å få gjennomgå da de arrangerte folkemøte i kveld.

Publisert: 03.sep.2015 20:39
Oppdatert: 27.jan.2017 13:27

Møtet ble arrangert fordi Luftfartstilsynet er i ferd med å endre de såkalte «flystøyforskriftene» for Gardermoen. Disse forskriftene er et sett med regler som bestemmer hvordan flyene kan fly inn og ut av flyplassen.

KRITISKE SPØRSMÅL

De rundt 60 som møtte fram var engasjerte. Fra salen måtte både Luftfartstilsynet og OSL tåle til dels svært kritiske spørsmål. Særlig kritiske var de mange fra Mogreina, som blir sterkt berørt av den nye forskriften. Tilhørerne var utilslørt lei av flystøy, og ga uttrykk for at de oppfatter både OSL og Luftfartstilsynet som arrogante og lite samarbeidsvillige.

TUNGE FLY

Halvor Tangen, som har arbeidet med flystøy i en årrekke, la ikke to fingre imellom.

- For meg synes det som om Luftfartstilsynet ønsker å lage korridorer som de tyngste flyene kan bruke. Men både sør og nord for vestre rullebane er det gjennomført omfattende støyisolering, og det bor svært få mennesker der. Det er vanskelig å forstå hvorfor man på død og liv skal bruke østre rullebane til de tyngste flyene, tordnet han.

Tom Erling Moen, miljøsjef i OSL, svarte.

- Det har vært en stor utvikling på Gardermoen siden 1998. Antall flyginger går ned, men flyene som lander og tar av blir større. Det kommer til å være utviklingen framover. Vi må tilpasse oss slik at vi får gjennomført denne trafikken, svarte han.

KURVEDE INNFLYGNINGER

Et annet spørsmål fra salen var hvorfor det er nødvendig å gi flyene mulighet til å svinge i lav høyde.

Moen fra OSL svarte på det også.

- En gevinst av kurvede inn- og utflyginger er distanse og CO2-utslipp. En annen gevinst er at vi kan legge traseene utenom bebodde områder, svarte han.

VIL SKÅNE FLEST MULIG

Senioringeniør Hilde Høiem i Luftfartstilsynet forklarte hvorfor det nå lages en ny forskrift.

- Formålet med flystøyforskriften er å minimere støyplagene for så mange som mulig, sa hun.

- Derfor har vi sett på flere ulike alternativer, og vi foreslår den løsningen som vil gi minst plager for flest mulig, sa hun.

Gardermoen har siden 1998 fått mange flyginger med tunge fly, og disse flyene klarer ikke overholde dagens flytraseer. De er så tunge at de må fly langt ut over traségrensene før de svinger. Disse flyene har heller ikke mulighet til å fly på autopilot fordi dette ikke er tillatt ved navigering på lave høyder.

- Vi ønsker å gjøre det mulig for alle fly å overholde flytraseene, og samtidig gi de store flyene mulighet til å fly på autopilot ved avgang, sa Høiem.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no