23. sep
EFFEKTIVE: Byggesaksavdelingen i Nannestad har mottatt Beste Praksis-prisen fra Bygg 21. Fra v: Jon Olav Sigvartsen, styremedlem hos Bygg 21, saksbehandlerne Kjetil Hartvedt og Elisabeth Mo Wroldsen, og Sverre Tiltnes, programdirektør hos Bygg 21.
 
Blir forbilde for andre kommuner
NANNESTAD. Bygg 21 har overrakt Beste Praksis-prisen til byggesaksavdelingen i Nannestad kommune.

Publisert: 23.jun.2017 06:00
Oppdatert: 23.jun.2017 06:45

Kjetil Hartvedt og Elisabeth Wroldsen mottok på vegne av byggesaksavdelingen Beste Praksis-hammeren og diplom under næringslivsfrokosten i Nannestad. Programdirektør hos Bygg 21, Sverre Tiltnes, og styremedlem Jon Olav Sigvartsen, daglig leder hos JOS Bygg as og styremedlem hos Bygg 21, overrakte prisen som tidligere er delt ut til bare to aktører, Tønsberg sykehus og Drammen Eiendom.

– Vi deler ut prisen til noen som er et forbilde og som andre kan strekke seg etter, sier Tiltnes.

Bygg 21 er et samarbeid mellom bygg- og eiendomsnæringen og statlige myndigheter.

OVERRASKET

– Dette var en stor overraskelse. Vi ante ingen ting om dette. Hadde jeg visst jeg skulle holde tale hadde jeg forberedt meg. Det er veldig hyggelig at vi blir lagt merke til, sier Hartvedt.

Han har jobbet i Nannestad kommune i fire år. Wroldsen har bare et drøyt halvår i Nannestad, men har erfaring fra byggesaksbehandling i fem år i en annen kommune.

– Dette var kjempehyggelig. Prisen og diplomet skal få en fin plass, sier hun.

Hartvedt mener én av årsakene til den effektive saksbehandlingen er at de tar i bruk mye ny teknologi. Det er i dag tre saksbehandlere, men blir snart fire.

INNOVASJON

– Innovasjon, digitalisering og standardisering er stikkord. Vi tar blant annet imot elektroniske byggesøknader, og dette gjør saksgangen mer effektiv. Noen ganger kan vi behandle saken samme dag den kommer inn, sier Kjetil

Dette er begrunnelsen fra Bygg 21:

«Nannestad kommunes byggesaksavdeling har etablert Beste Praksis når de svarer alle byggesøknader innenfor fristen tre uker etter at søknad er mottatt. Gjennom tidlig dialog mellom kommunen og utbygger, gjensidig respekt og en løsningsorientert kultur, blir fristen holdt i alle byggesaker selv om noen kan være uklare eller mangelfullt dokumentert. Byggesaksbehandlingen i Nannestad kommune setter standard for andre med gode interne rutiner, god tilgjengelighet og god kommunikasjon og samhandling på tvers av områder».

SJU TIL TI DAGER

– Det som tar veldig mye tid for oss i byggebransjen, og som koster mye penger, er hvis samarbeidet med kommunen ikke fungerer. Ferdigattester, byggesøknader og endringsmeldinger ligger for oss gjennomsnittlig på mellom sju og ti dager i Nannestad. Det er helt unikt, sier Sigvartsen.

LES OGSÅ: I Nannestad ble alle byggesaker behandlet innenfor fristen i fjor

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no