16. nov
 
Bobilsalget tok av da E6 ble nærmeste nabo
Da Oslo Caravan flyttet inntil E6 noen kilometer nærmere Oslo Lufthavn, økte årsomsetningen fra 60 til 150 millioner.

Publisert: 24.mai.2018 17:00
Oppdatert: 29.mai.2018 09:27

– Vi hadde aldri flyttet hit uten Oslo Lufthavn eller velutbygde E6. Infrastruktur er viktig for oss, og her har vi den perfekte beliggenheten.

Selger Knut Syver Grøtan står på taket til Oslo Caravan på Kløfta. Hovedferdselsåren E6 er nærmeste nabo. Trafikken dundrer forbi. Noen kilometer lenger borte skimter vi flykropp etter flykropp som tar av eller svinger inn mot Oslo Lufthavn. Med hovedflyplassen har den lokale infrastrukturen tatt mange steg. Snart er det ny firefeltsveg på E6 opp til Moelv, og næringsetableringer har lettet i vår region de siste årene. Coop Norge har fått sitt hovedlager ved Gardermoen. Det samme har sportsklærkjeden XXL. Mange andre har fulgt etter.

Mange nye kunder

– Vi var først på Berger i Skedsmo, men ville nærmere E6 og Oslo Lufthavn. Vi har fått mange nye kunder de siste årene, og har mye å takke beliggenheten for. Vi blir sett. Du får ikke kjørt forbi på E6 uten å se oss, sier Grøtan.

– Vi selger også en del bobiler ut av distriktet, ja til hele Norge. Ofte henter vi kunder på Oslo Lufthavn som kommer med fly fra andre steder. Det er praktisk. Vi ligger ti minutter unna. For oss er beliggenheten også gratis markedsføring. Det var viktig i forhold til valg av tomt, sier servicesjef Dany Narten.

Inger Beate Hovi er forskingsleder for næringslivets transportbehov i Transportøkonomisk institutt. Hun viser til en stor vekst i nybygde lagerhaller i Oslo-regionen i perioden 2000 til 2017.

– Det framkommer ganske klart av kartet at det har vært en storstilt utbygging langs E6 fra Vestby i sør til Jessheim- og Gardermoen-området i nord, sier hun.

Flere nyansettelser

Hovi trekker blant annet fram økt vegbasert import til Oslo-regionen og etablering av nasjonale sentrallagre med nærhet til Oslo som viktige årsaker til etableringene.

– God tilgjengelighet til veginfrastruktur og jernbane gir mulighet for effektiv distribusjon av importen til andre deler av landet, sier hun.

Oslo Caravan selger cirka 300 enheter i året. Staben er økt med åtte nyansettelser bare siste 18 måneder.

– Omsetningen har økt fra 60 millioner i 2013 til 150 millioner i år. Vi er i en bransje med vekst også, sier Dany Narten.

– Vi ser for oss videre vekst i årene som kommer. Bedrifter rundt her bygger stadig ut. Det er mange som satser i området, sier Knut Syver Grøtan.

Vekst ved E6

  • Oslo Caravan flyttet fra Berger i Skedsmo til Kløfta i Ullensaker i 2015/2016.
  • De siste fem årene er årsomsetningen økt fra 60 til 150 millioner kroner.
  • Det lokale utsalget selger cirka 300 enheter årlig.
  • Antall ansatte er økt fra 9 til 17 det siste halvannet året.
  • Beliggenheten ved E6 og nærheten til Oslo Lufthavn trekkes fram som viktig for den formidable veksten.

KONSEKVENSER

Denne artikkelen er en del av serien om 10 konsekvenser av 20 år med hovedflyplass i prosjektet #gardermoen2018. Dette er artiklene i serien:

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no