23. sep
MYE REISING. Selma Berby (14) skulle gjerne brukt langt mindre tid på å komme seg fra Eidsvoll til skolen på Jessheim. – Hadde det gått tog mellom Eidsvoll og Jessheim ville jeg neppe brukt særlig mer enn en halvtime til og fra skolen, sier hun.
 
Bruker to timer til og fra skolen hver dag
JESSHEIM. Selma Berby (14) bor i Eidsvoll og går på skole på Jessheim. Hver eneste skoledag går minimum to timer bort i transport – ettersom det ikke går tog på hele strekningen.

Publisert: 27.apr.2017 18:00
Oppdatert: 27.apr.2017 21:29

– Det går bort mye tid. Jeg kunne for eksempel sovet litt lenger på morgenen. Nå må jeg opp klokka seks hver dag for å rekke skolestarten. Det er kjedelig, sier Selma Berby til EUB.

Hun og familien bor på Hammerstadkollen rett ved Hammerås i Eidsvoll. Selma går på Hoppensprett ungdomsskole på Industrifeltet på Jessheim. Slik ser hennes skolereise ut:

  • Først 811-bussen fra Hammerstad til Dal stasjon. Deretter tog til Nordby stasjon. Så går hun de noen hundre meterne bort til skolen. En reise som, ifølge Ruters egen reisekalkulator, totalt tar 57 minutter.
  • Hjem igjen følger hun samme prosedyre. Slutter skolen litt over tre, er hun hjemme nærmere halv fem.

Langt mer effektivt med bil

  • Reisetid med bil på strekningen er 19 minutter, ifølge Gule Sider.

– Hadde det gått tog mellom Eidsvoll og Jessheim ville jeg neppe brukt særlig mer enn en halvtime til og fra skolen. I sommerhalvåret kunne jeg enkelt syklet hjemmefra og ned til Eidsvoll stasjon og tatt toget direkte derfra. Men det går ikke i dag, i og med at togene ikke går mellom Eidsvoll og Dal, sier 14-åringen.

Hun forteller at det er flere, også ungdommer, som opplever akkurat det samme. De ønsker å kjøre kollektivt til og fra Jessheim, men opplever det ikke som spesielt effektivt.

LES OGSÅ: Dal forblir endestasjon

Ordfører: Er et stort paradoks

– Det er tragisk at det er slik. Med kollektivtransport er reisetiden altfor lang. Det er greit at det går raskt med tog til og fra Oslo, men det burde være godt lagt opp mellom hurtigvoksende byer og tettsteder på Øvre Romerike også. Det vil være med på å gjøre regionen mer attraktiv, sier pappa Vitali Berby.

Ullensaker-ordfører Tom Staahle (Frp) beskriver situasjonen som et stort paradoks.

– Her har vi folk som gjerne vil benytte seg av kollektivtilbudet, men som opplever at det er svært lite effektivt i hverdagen. Det er ingen tvil om at det burde og skulle vært togforbindelse mellom Jessheim og Eidsvoll. Sentrale myndigheter kan ikke på den ene siden ønske at folk skal benytte seg av kollektivtransport men på den andre siden ikke klare å legge opp transportalternativer som er tilfredsstillende.

– Hvordan er utsiktene framover?

– Det lå ingenting inne til Nasjonal Transportplan som skulle tilsi at det blir endringer på dette, svarer Staahle.

LES OGSÅ: Vil lage togring på Øvre Romerike

Lokaltog fra Dal til Eidsvoll

  • NSBs persontog er regulert i en avtale med Samferdselsdepartementet. Denne avtalen gjelder ut 2017, opplyste pressevakt Håkon Myhre i NSB til EUB i september 2015.
  • Akershus fylkeskommune har spilt inn et forslag til departementet om forlengelse til Eidsvoll, men dette ønsket er avvist. Det foreligger i dag ingen planer om forlenging. Grunnen er høy frekvens på banen samt behov for vendespor og møtespor for godstog, opplyste han videre.
  • Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har også måttet svare på hvorfor det ikke går persontog der.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
PÅ SKOLEN. Her er Selma på plass utenfor Hoppensprett ungdomsskole på Jessheim. Det tar cirka én time fra hun går ut døra hjemme til hun er framme.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no