22. nov
 
Bygger for 3,3 mrd
Avinor skal utvide terminalen på Gardermoen for 3,3 milliarder kroner.

Publisert: 15.jun.2018 16:00
Oppdatert: 15.jun.2018 14:49

Ikke før er den nye terminalen på Gardermoen tatt i bruk, så skal Avinor utvide området etter passkontrollen - i den østre piren.

– Noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022, heter det i en pressemelding.

KNUTEPUNKT

– Utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo Lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og bedre forhold for passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i pressemeldingen.

Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er 5,5 millioner passasjerer og blir etter utvidelsen om lag 8 millioner passasjerer i året.

GARDERMOEN: Norges dyreste

– De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vokst betydelig mer enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken er helt nødvendig. Det vil gi Norge økt konkurransekraft og store samfunnsøkonomiske gevinster, hevder Falk-Petersen.

BYGGESTART I OKTOBER

Arbeidet med utvidelsen starter allerede mandag 1. oktober og konsekvensen for reisende skal holdes på et minimalt nivå.

– Etter seks år med bygging av nye Oslo Lufthavn har vi lært mye om hvordan vi skal bygge og drive flyplass samtidig. Læringen fra dette tar vi med oss på denne utvidelsen. Totalt må vi fjerne tre gater under utbyggingsperioden, men alt i alt bør vi klare dette uten at de reisende merker dette i særlig grad, sier lufthavndirektør Øyvind Hasaas.

Det blir totalt 14 flyoppstillingsplasser hvorav fire er fleksible gater som kan håndtere trafikk fra områder både innenfor og utenfor Schengen. Utvidelsen vil gi et samlet areal på 39.700 kvadratmeter for reisende til land utenfor Schengen.

EUROPATOPPEN

– Det blir en forlengelse av dagens område, nye flyoppstillingsplasser som er tilpasset større fly og nye kommersielle områder. Totalt vil dette gi oss nødvendig kapasitet for å kunne tilby en flyplass i Europatoppen for både reisende, flyselskap og andre samarbeidspartnere, sier Hasaas.

Utvidelsen omfatter også en tilrettelegging for US Preclearance, men en forutsetning for realisering av en slik løsning er en forpliktende deltakelse fra aktuelle flyselskap og en bilateral avtale mellom USA og Norge.

Den totale kostnadsrammen for utvidelsen er på 3,3 milliarder kroner og finansieres av Avinor.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no