13. nov
KJEMPEBRU. Slik blir den nye brua, sett fra sørsida av Minnevika og mot Langset. Illustrasjon: Bane Nor.
 
Bygging av ny bru stenger for Skibladner
EIDSVOLL. Bygging av ny jernbanebru på Minnesund hindrer Skibladner fra å kunne seile ned Vorma.

Publisert: 19.mai.2017 21:00
Oppdatert: 19.mai.2017 21:59

– Mest sannsynlig vil seilingsleden være stengt i tre sesonger. Det avhenger blant annet av når på året vi kommer i gang med brubyggingen, forteller prosjektleder Terje Grønvold i Bane Nor.

SIKKERHETSHENSYN

Det vil anslagsvis ta 44–45 måneder å bygge brua. I den tida vil det ikke være mulig for Skibladner å seile under anlegget.

– Det er ikke teknisk mulig å bygge brua uten å stenge for Skibladner. Vi tar heller ikke sjansen på at noen seiler under brua mens det er aktivitet oppå. Dessuten skal det gjøres mange dykkerjobber, forteller Grønvold.

– Sikkerhet er det viktigste for Bane Nor, påpeker Hilde Marie Braaten som er kommunikasjonsansvarlig for prosjektet.

TAPER PENGER

Den verdenskjente hjuldamperen eies og driftes av Oplandske Dampskibsselskap med støtte fra det offentlige.

Stenging av Minnevika i flere sesonger kommer helt uforberedt på styrelederen.

– Vi har fått melding om stenging i maks én sesong, sier Blichfeldt.

– Stengingen av seilingsleden til Eidsvoll vil uansett være en stor økonomisk utfordring for oss. Vi har varslet Jernbaneverket (Bane Nor) om at vi vil kreve erstatning for det tapet vi kommer til å lide, sier Blichfeldt.

Tapet dreier seg ikke bare om billettinntekter.

– Vi er også usikre på om Eidsvoll kommune og Akershus fylkeskommune vil støtte oss i den tida vi ikke kan seile til Eidsvoll, kommenterer styrelederen.

– Stengingen vil også få store konsekvenser i ettertid. Når vi må slutte å anløpe Eidsvoll, må vi opparbeide markedet helt på nytt når vi igjen kan seile dit. Det har vi ikke økonomi til, sier Bjørn Blichfeldt.

SEILETIDER FOR SMÅBÅTER

Brubyggingen vil også skape problemer for småbåttrafikken.

– Vi planlegger et krav til entreprenøren om å holde åpent for småbåter på enkelte avgrensede tidspunkter, spesielt fra fredager til søndager. Vi har også vært i kontakt med båtforeningen, forteller Grønvold.

2019–2023

Den nye Minnevika jernbanebru blir 860 meter lang. Den skal anlegges på skrå over vika fra Kråkvål til Langset.

– Vi planlegger byggestart i 2019, med ferdigstillelse ved årsskiftet 2022/2023. Etterpå skal vi montere skinner og kjøreledninger, forteller Grønvold.

BLIR STØY

Brua skal bygges fra vestre side.

– Vi må etablere en svær brubygger. Den er det ikke plass til på Langset-sida, opplyser prosjektlederen.

– Byggingen blir en stor jobb med langt spenn på midten, og mye pæling, forteller Grønvold.

Brufundamentene må pæles 40–60 meter ned i grunnen, og på begge sider av hovedspennet må det bygges fundamenter store som et hus.

– Dette arbeidet må beklageligvis medføre en god del støy for naboene, påpeker Grønvold.

BRU OG TUNNEL

Den nye brua blir er en del av dobbeltsporutbyggingen på den 13 kilometer lange strekningen fra Venjar til Langset.

Forberedelsene er godt i gang, og selve hovedutbyggingen vil starte neste år. I tillegg til brubyggingen, blir en ny tunnel under prestegården én av de mest omfattende oppgavene. Tunnelen skal bygges i åpen skjæring, som man etterpå lukker med et lokk.

Dobbeltsporanlegget skal stå ferdig i 2023, og vil koste noe slikt som seks milliarder kroner.

TURVEG PÅ DEN NÅVÆRENDE BRUA

Langs den nye jernbanen skal det anlegges turveg, Vormtråkk.

– Turvegen skal gå på yttersida av jernbanen fra Eidsvoll stasjon til Kommisrud, og derfra på vestre side og over den nåværende jernbanebrua, forteller Odd Arvid Rønning som er grunnerverver i Bane Nor.

LES OGSÅ: Starter prøvepæling for den nye Minnesundbrua

BRUHISTORIE PÅ MINNESUND

  • 1880: Første bru over Minnestryken - jernbanebrua -  åpnes.
  • 1925: Jernbanebrua utvides med kjørefelt for biler på begge sider.
  • 1959: Ny vegbru åpnes av kong Olav V.
  • 1993: Ny E6-bru bygges på nordsiden av de øvrige bruene.
  • 2011: E6-brua utvides fra to til fire kjørefelter.
  • 2023: Ny jernbanebru på skrå over Minnevika skal stå ferdig. 

 
STENGT. – Skibladner kan ikke seile til Eidsvoll så lenge vi jobber med den nye brua over Minnevika, forteller prosjektleder Terje Grønvold.
ERSTATNING. - Vi vil søke erstatning for det tapet vi lider når Skibladner ikke kan anløpe Eidsvoll, sier styreformann Bjørn Blichfeldt
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no