22. sep
RETT. - Å ha rett rygg når du skrur hjulboltene er viktig, sier kiropraktor Patrick H. Ekrem.
 
De vonde ryggers tid
JESSHEIM. Hjulskift gir vonde rygger fordi folk har feil arbeidsstilling. Men det finnes håp.

Publisert: 28.okt.2014 10:23
Oppdatert: 27.jan.2017 12:30

- Nå er det tid for hjulskift, men mange gjør jobben feil. Dagen etter får vi kiropraktorer mange nye pasienter med smerter i korsryggen, sier ­Patrick H. Ekrem Ullensaker Kiropraktorsenter.

Han har disse enkle rådene for hvordan unngå ryggsmerter:

1. Ikke vent med hjulskiftet til dagen det snør. Da blir det stress og fort gjort å få en vridning eller et feil løft når kroppen er kald.

2. Skift klær før du skifter dekk. Dekkene skal nemlig alltid holdes tett til kroppen.

3. Varm opp først. Det er like viktig nå som ved andre fysiske aktiviteter.

5. Stram mage/ryggmuskulaturen når du løfter. Hold ryggen strak, bøy kne/hofte. Mange løfter for tungt og/eller skjevt og utsetter seg selv for unødig risiko for ryggplager.

6. Pass deg for hjulmuttere som sitter hardt. Bruk kroppstyngden for å løsne dem, ikke stå fremoverbøyd mens du vrir dem løs.

7. Løsne alltid den øverste mutteren sist. Da unngår du at dekket får en skjev stilling og at det blir vanskeligere å løsne de andre mutterne.

8. Etter dekkskift, bør du gå en kort tur for normalisere spenningene i ryggen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no