12. nov
 
Bli med inn i Norges dyreste påbygg
GARDERMOEN. Flyplassen er

Publisert: 23.apr.2017 08:00
Oppdatert: 22.apr.2017 13:10

Den nye terminalen har kostet 14,05 milliarder kroner, prosjektet har tatt ni år og nybygget er på 117.000 kvadratmeter. 27. april er det offisiell åpning og festivitas. EUB har tatt en sniktitt på den nye hovedflyplassen. Opprinnelig var Oslo Lufthavn 148.000 kvadratmeter stor.

– Den største gevinsten er at vi er rigget for å ta imot passasjerveksten. Opprinnelig var Oslo Lufthavn bygget for å tåle 17 millioner passasjerer i året. sier kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein i Avinor. I 2016 hadde flyplassen godt over 25 millioner passasjerer. Det var med andre ord på høy tid at kapasiteten ble utvidet.

– Det har vært et behov for å gi de reisende større plass og bedre opplevelser, og med utbyggingen vil Oslo Lufthavn tåle 32 millioner passasjerer årlig, sier han.

Mer plass og mindre kø

Mer plass, mindre kø og større utvalg har vært blant hovedmålene med utbyggingen. Her er noe av det nye de reisende får:

11 nye sikkerhetssluser, 40 nye selvbetjente innsjekkingsautomater, 34 nye innsjekkingsskranker og 21 nye oppstillingsplasser for fly.

– De reisende vil oppleve en lufthavn med betydelig større plass, og et bedre kommersielt tilbud, både hva gjelder spisesteder og shopping, og forhåpentligvis oppleve Oslo Lufthavn som en internasjonal storflyplass, sier Vangstein.

Klimavennlige valg

Underveis i utbyggingen har de lagt stor vekt på å gjøre hovedflyplassen så miljøvennlig som mulig. Derfor er det tatt flere grep underveis for å redusere karbonfotavtrykket. I byggeprosessen er det brukt en høy andel resirkulerbare materialer, klimagassvennlig isolasjon og betong, der deler av sementen er erstattet med gjenbrukt avfall. Det mest synlige tiltaket er at taket på den nye piren (Pir Nord) er bygd i tre, og ikke i metall, som først var planlagt. Avgangs- og ankomsthallen og Pir Nord er i tillegg bygd som passivhus. EUB får opplyst at de nye byggene blir så energigjerrige at energiforbruket i drift er beregnet til halvparten av miljøforbruket i dagens terminal. I ni år har 250 arkitekter og ingeniører jobbet. Sammen med flere tusen håndverkere, er det de som står bak det ferdige resultatet. Nå er alt klart.

fly mellom Fridays og Bølgen & Moi

Oslo Lufthavn harsnart 58 butikker og serveringssteder. Det skal noe til å fly sulten fra flyplassen.

Starbucks, Pizza Hut, Bølgen & Moi og TGI Fridays. Med den terminalutbyggingen kommer også flere nye butikker og serveringssteder. Når alt har åpnet og er klart vil det være 21 butikker og 37 serveringssteder på hovedflyplassen.

– Ambisjonen har hele tiden vært å få flere operatører og nå har vi fått en miks av selskaper som skal levere et bedre og mer omfattende serverings- og kiosktilbud enn vi har i dag. Vår ambisjon er alltid å levere et best mulig tilbud til de reisende, og selv om vi har et godt serverings- og kiosktilbud i dag, mener vi at dette blir styrket når vi nå åpner en nesten dobbelt så stor flyplass, sier Øyvind Hasaas, administrerende direktør ved Oslo Lufthavn.

HER ER DE NYE SERVERINGSSTEDENE

Her er listen over serveringssteder på Oslo Lufthavn etter utbyggingen:

Flybar, Pizza Hut, News Bar, Starbucks, Upper Crust, Ritazza, W.B. Samson, Humle & Malt, Jamie`s Deli, Parken, Seafood Bar, Bølgen & Moi, TGI Fridays, Norgesglasset, Hunter Bar, Northland, Bit, Jamie`s Italian, Havsalt, Haven, Fjøla, Aquavitbar, Fiskeriet, La Baguette, Joe & the Juice, Foodmarket, Peppes Pizza, O’Learys og Beach Club.

– Det er gledelig å endelig kunne åpne alle disse flotte restaurantene. Vi ønsker å gi et mat- og shoppingtilbud i Europatoppen, og disse åpningene er med på å bidra til at vi kommer dit. Jeg er helt sikker på at både Jamie’s Italian, Bølgen & Moi Food Garage, Northland og TGI Fridays tar oss ett skritt nærmere, sier Hasaas.

OG DE NYE BUTIKKENE

Rolling Luggage, Narvesen, Salmon House, Point, Ting, 7-Eleven, Elkjøp Travel, Way Nor, Apotek 1, Tanum, Thune, Æra Menn (innland), Æra Dame (innland), Æra Men/Æra Active (utland), Æra Women (utland), Duty Free og Travel Value.

TGI Fridays og Bølgen & Moi ligger etter sikkerhetskontrollen, men før du kommer inn i taxfreebutikken. De åpnet onsdag 29. mars.

– Vi har ønsket et bredt utvalg, der man kan velge i internasjonale og norske menyer. Flere av serveringsstedene har norsk mat og drikke på menyen, mens andre har et internasjonalt snitt over seg. Det er kombinasjonene av dette som gjør oss sikre på at våre reisende har noen svært gode matopplevelser, til akseptable priser, å glede seg til, forteller Hasaas.

Det var en lang og grundig utvelgelsesprosess for å finne hvilke aktører som skal få servere mat og drikke til de reisende. De fem vinnerne etter anbudsprosessen er SSP, HMSHos-Umoe F & B Company, Reitan Convenience, Joe & The Juice og Bit. Hasaas gleder seg også stort over at Apotek 1 har kommet med et eget utsalg i ankomsthallen.

– Vi vet at det har vært etterspørsel etter et apotek hos oss, og vi er glade for at vi nå får dette på plass. Vi tror styrken vår ligger i miksen av alle butikkene som kommer, og sammen med en vesentlig styrking av serverings- og kiosktilbudet, er vi overbevist om at de reisende blir enda mer fornøyde, sier Øyvind Hasaas, som gleder seg stort til åpningen 27. april.

LES OGSÅ: Pir Nord på Oslo Lufthavn får eiketak

 
AVGANGSHALLEN. Her er den nye avgangshallen på Gardermoen. Det nye arealet er på 117.000 kvadratmeter.
PÅ PLASS. Populære Joe & the Juice er blant de nye aktørene i serveringsbransjen på Oslo Lufthavn.
STORT LØFT. Lufthavndirektør Øyvind Hasaas sier Oslo Lufthavn har et mål om å kunne gi et mat- og shoppingtilbud i Europatoppen. Torsdag er det offisiell åpning av den nye terminalen, og hovedflyplassen går blant annet fra 20 til 37 serveringssteder. Her er taxfreeområdet, som har blitt dobbelt så stort.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no