17. nov
 
Designet en ny løsning med enklere innlasting i takboks
BORGEN. Kristian Dyve Norums bacheloroppgave ved Høgskolen i Oslo og Akershus kan løse utfordringen det er med høy innlasting i takboksen på bilen.

Publisert: 04.jun.2017 09:00
Oppdatert: 03.jun.2017 10:17

Produktdesignerstudenten har funnet en løsning for dem som synes det er problematisk å laste inn i takboksen på bilen, og spesielt på SUV-er eller en annen høy biltype.

– Det å være designer handler om å finne problemene, men samtidig finne de riktige løsningene. En stor del av prosjektet har vært å samle informasjon og skille ut det viktigste. Da trenger man ofte litt tid. Og så skal man utvikle dette best mulig med de midlene vi har, sier Dyve Norum.

Han mener det har vært lite innovasjon på takbokser, eller ofte kalt skibokser.

– De har jo vært like i 30 år, sier han.

FEM MÅNEDERS PROSJEKT

Han forteller at han jobbet med bacheloroppgaven i om lag fem måneder.

– Vi jobber mye i såkalte CAD-programmer, det vil si computer assisted design. Det er derfor mye fokus på det å jobbe i 3D-rom og modeller, sier han.

Dyve Norum røper at grunnen til at han ønsket å utvikle en ny type takboks var egne erfaringer.

– Den erfaringa ga meg et lidenskapelig hat mot takbokser. Dette var imidlertid en god motivasjon. Jeg hadde en gammel bil og gammel takboks med gammelt monteringsutstyr, så opplevelsen kunne nok ha vært bedre om ting hadde vært i bedre stand. Høydeproblematikk og fare for å skade bilen, men også drivstofforbruk, var ting jeg så nærmere på. Det er et stressmomentet å ha utfordringer med inn- og utlasting av takbokser, sier han.

LASTEFLATEN NED

– Jeg har valgt å fokusere på et system som på mange måter baserer seg på å få lasteflaten ned. Topplokket heves idet en lasteplaten trekkes ut og ned bak bilen. Nå lasten skyves inn i boksen senkes topplokket til det treffer innholdet i boksen, og blir dermed ikke høyere enn nødvendig. Når boksen ikke er i bruk blir den veldig flat, en slim takboks med liten luftmotstand, sier designeren.

Han forteller at takbokser med hevesystem finnes på markedet allerede i dag, men i mindre format.

Designeren er usikker på om det blir aktuelt å søke om patent på ideen han nå har levert som bacheloroppgave.

– Å ta patent tar utrolig lang tid, og det koster også svært mye. Det hadde selvsagt vært morsomt om man kunne gå videre med det, sier Dyve Norum.

Nå har han søkt seg videre til masterstudiet.

– Jeg håper jo at jeg kommer inn der. Det er industri- og transportdesign som vekker meg.

LES OGSÅ: Skiboksen blåste av taket på veg over brua

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
PROBLEM. Kristian Dyve Norum ønsket å løse et problem som han også selv har erfart.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no