14. nov
TAP. – Vi taper tre-fire millioner kroner fordi denne lange traileren ikke får kjøre de knappe tre kilometerne mellom bedriften og E6, opplyser direktør Nils Anton Hæhre ved Moelven Eidsvold Værk. Tilhengeren må kjøres med ei vanlig trekkvogn fra Eidsvoll Verk til E6.
 
Dette vogntoget er 1,25 meter for langt
EIDSVOLL VERK. Moelven Eidsvold Værk må kjøre to lass fra bedriften til E6 før de kan koble dem sammen til ett langt vogntog.

Publisert: 06.mai.2017 06:00
Oppdatert: 09.mai.2017 11:24

– Vi kunne ha spart tre, fire millioner kroner i året dersom vi fikk lov til å kjøre de lengste vogntogene direkte fra bedriften, forteller direktør Nils Anton Hæhre.

Problemet til Moelven er at Vegdirektoratet ikke har godkjent den 2,9 kilometer lange strekningen fra Eidsvoll Verk til E6 for såkalte modulvogntog. De er inntil 25,25 meter lange og veier opptil 60 tonn. Disse vogntogene er bare tillatt på de viktigste vegene her i landet.

Trailere inntil 24 meter er derimot godkjent for den aktuelle strekningen.

dobbeltkjøring

Moelven Eidsvold Værk leverer flis både til Borregaard i Sarpsborg og Uddevalla i Sverige. Bortsett fra de første tre kilometerne, er begge strekningene godkjent for modulvogntog.

– Resultatet av forbudet er at vi må kjøre to biler fra bedriften til E6; ei ordinær trekkvogn med den lange hengeren, og den lange trekkvogna til modulvogntoget for seg. Ved E6 kobles de sammen til et modulvogntog, forklarer Per Børke som er logistikkdirektør i Moelven.

Bedriften anslår at den taper én million kroner i året bare på denne dobbeltkjøringen.

KUNNE HA SPART 450 TURER I ÅRET

Moelven benytter modulvogntog bare for transport til Uddevalla. Til Borregaard brukes kortere vogntog for å slippe omkobling.

– Restriksjonen har også ei miljøside. Vi kjører omtrent 2.500 lass med flis til Borregaard hvert år. Hadde vi kunnet bruke modulvogntog, ville vi ha spart mer enn 450 turer, eller noe slikt som vel 70.000 kjørte kilometer i året, påpeker Børke.

KONKURRANSEVRIDENDE

Mange andre bedrifter opplever det samme problemet.

– Etter oppfordring fra Vegdirektoratet lagde bransjeorganisasjonen Treindustrien ei prioriteringsliste med ti korte strekninger som ønskes godkjent for modulvogntog. I noen tilfeller er det snakk om bare noen få hundre meter. Nå har vi fått svar. Ingen av strekningene ble godkjent, forteller Børke.

– Begrunnelsen er jevnt over for små rundkjøringer og smale veger.

– Forbudet er svært konkurransevridende siden modulvogntog kan kjøre over alt på svenske veger og rett inn på hovedvegnettet her i landet der også slik vogntog er tillatt, påpeker Børke.

Svenskene kan derfor ta med større last enn norske bedrifter som må kjøre med kortere biler.

TIL STORTINGET

Torsdag arrangerte Moelven og Treindustrien et stort møte på Eidsvoll Verk for å belyse problemet.

Der møtte både stortingsrepresentanter, bedriftsledere, fagforeningsrepresentanter, ordførere og andre lokalpolitikere.

– Selv om det er Vegdirektoratet som har sagt nei, er dette et politisk ansvar. Jeg skal ta saken opp med samferdselsministeren i Stortinget, lovet stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap).

Hold deg oppdatert på det som skjer der du bor. Bli abonnent på EUB.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no