19. nov
MC-ulykke: Antallet motorsykkelulykker går ned på landsbasis, men øker på Romerike. Bildet er fra en ulykke i Gjerdrum i 2014. Arkivfoto: Magnar Haraldsen
 
Færre ulykker over hele landet - bortsett fra på Romerike
Antall mc-ulykker har gått ned på landsbasis. Samtidig går antall drepte og hardt skadde opp på Romerike. Statens vegvesen ser at det er en uheldig utvikling.

Publisert: 29.jun.2018 12:00
Oppdatert: 27.jun.2018 13:04

Færre har omkommet som følge av motorsykkelulykker i Norge og på Østlandet, men på Romerike har statistikken gått motsatt vei. Tall fra Statens vegvesen viser at antallet hardt skadde og drepte på Romerike øker.

Statens vegvesen har sett på statistikk fra to fireårsperioder, fra 2003–2006 og 2013–2016. Tallet på drepte motorsyklister på Romerike økte fra fire til sju personer fra første til siste fireårsperiode.

– Det er ikke så store tall, så det kan være litt tilfeldig, men det er en uheldig tendens, sier Kjell Seim i Statens vegvesen, region øst.

Antall hardt skadde økte også, mens tallet på lettere skadde gikk ned fra 93 til 62.

Vanskelig å vite hvorfor

Ser man bort ifra tallene fra Romerike, så er utviklingen på landsplan og på Østlandet ekstra positiv, siden tallet på registrerte motorsykler har økt kraftig fra 67.000 til 184.000 lette og tunge motorsykler fra 2006 til 2016.

Hvorfor dette ikke gjelder Romerike, er vanskelig for Statens vegvesen å svare på.

– Vi har ikke gått så dypt inn i tallene, og kan ikke si noe om hvorfor det skjer flere ulykker akkurat der, forteller Seim.

Ikke lenger de yngre

Der det tidligere var størst andel unge som omkom i motorsykkelulykker, viser statistikken nå at det er de godt voksne som er utsatt for mest ulykker.

– De fleste mc-ulykker nå, er 50-60-åringer på tur. Før var det først og fremst de unge, men nå har det blitt de eldre som ikke har god nok kontroll. De kjører gjerne ut i kurver, forklarer Seim.

Han sier det er tre ulykker som er mest vanlig. Det er som nevnt mange som forårsakes av høy fart, men også veikryss kan være utfordrende hvis man ikke følger godt nok med.

– Det er gjerne en personbil som skal til venstre i et kryss, og som ikke er obs på motorsykkelen som kommer imot, sier Seim.

– andre gjør også feil

Den tredje mest vanlige ulykken skjer når motorsyklister kjører forbi bilister i veikryss.

– Det er ikke lov, påpeker Seim.

Statens vegvesen håper at motorsyklistene besinner seg mer, og at de gjør det de kan for å være synlig i trafikken.

– Man må unngå den vanvittige farten. Selv om man tror man har kontroll, så kommer faresituasjonene brått og plutselig. Kjør litt defensivt, og tenk på at andre også gjør feil.

Fakta

  • Statens vegvesen, Region øst har undersøkt ulykkesstatistikken for drepte, hardt skadde og skadde i MC ulykker i Østfold, Oslo, Akershus, Hedmark og Oppland i fire års periodene 2003-2006 og 2013-2016.
  • Tallet på drepte motorsyklister på Romerike økte fra fire til sju personer fra første til siste fire års periode. Antall hardt skadde økte også fra 16 til 23 personer. Tallet på MC- førere som fikk lettere skader gikk ned fra 93 til 62 motorsyklister.
  • I de fem fylkene i Region øst ble antall drepte i MC-ulykker redusert fra 35 til 25. Tallet på motorsyklister som ble hardt skadet i trafikkulykker, økte fra 148 til 195. Samtidig gikk tallet på motorsyklister som fikk med lettere skader ned fra 759 til 526.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no