19. nov
KLASSIKER: Ingen av kjøretøyene gikk for en høyere sum enn denne Talbot-Lago klassikeren fra 1937. Foto: Tim Scott / RM Sotheby’s
 
Ekstremt dyre biler
Gamle biler er iblant verdt voldsomme summer. Nylig gikk et par førkrigsmodeller for rundt 30 millioner kroner stykket.

Publisert: 26.jun.2017 10:30
Oppdatert: 26.jun.2017 10:36

RM Sotheby’s er et av verdens største auksjonshus for klassiske biler. Nylig hadde de et arrangement på eksklusive Villa Erba ved Como-sjøen i Italia, der en rekke svært kostbare biler ble budt fram. Bilen som på forhånd hadde det aller høyeste estimatet, mellom 62 og 76 millioner kroner, var en Mercedes-Benz 680 S Torpedo fra 1928. Den ble ikke solgt, men det manglet ikke på andre kjøretøy til mange millioner som skiftet eier.

Dyrest ble en Talbot-Lago T150-C SS fra 1937 som oppnådde 32 millioner kroner, fulgt av en annen fransk bil, en 1935-modell Bugatti Type 57 Atalante, som gikk for 29 millioner kroner.

– Vi fikk flere gode resultater denne helgen. Det er flott å se at etterspørselen for førkrigsmodeller er større enn noensinne. Vi ser at sjeldne superbiler laget i små serier med utmerket historie, gjør det veldig bra. Og vår tradisjon med å selge sjeldne Porscher til rekordpriser fortsetter, sa Augustin Sabatié-Garat, auksjonshusets bilspesialist og ansvarlig for arrangementet, i en pressemelding.

911-rekord

Totalt ble det solgt 42 objekter – motorsykler, båter og biler – som totalt ga en omsetning på 241 millioner kroner. Åtte biler gikk for mer enn én million euro.

Det skal ha blitt satt flere merkerekorder, blant annet for Porsche 911 fra 964-serien, da en 1993 Porsche 911 Carrera RSR 3.8 ble solgt for 19,1 millioner kroner. Det bemerkelsesverdige med bilen, bortsett prisen, var tilstanden. Den var totalt ubrukt og ble vist fram med en spesiell voks på karosseriet, som var lakkbeskyttelse da den ble levert fra fabrikken. Dette skal være én av bare 51 Carrera RSR som ble laget, og én av to som ble levert med noe annet enn et rent racinginteriør.

Den dyreste motorsykkelen ble en BMW R S 54 fra 1954, som gikk under hammeren for 1,36 millioner kroner.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no