25. sep
SALGET STIGER: Elbiler og hybrider sto for halvparten av nybilsalgetsalget i Norge i 2017?Arkivfoto: Glen Widing
 
El- og hybridbiler står for halve salget
Nybilmarkedet for personbiler i Norge skiller seg fra alle andre land. Hybrid og elbiler står for halve salget.

Publisert: 29.jan.2018 17:00
Oppdatert: 24.jan.2018 14:35

Bilsalget i 2017 var det beste på vel 30 år, og det tredje beste i historien. Kun i jappetidens glansdager, 1985 og 1986, var det flere nordmenn som kjøpte seg en ny personbil.

2017-statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser 158.650 registrerte nye biler, drøyt 4000 flere enn i 2016.

Volkswagen ble det største merket, noe de har vært siden 2010, til tross for at 23.212 biler er en tilbakegang på 13 prosent fra året før. Det er særlig bilene med elmotor som driver salget til det tyske merket

– At den elektriske revolusjonen fortsetter i Norge, er både ventet og gledelig, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak i en pressemelding.

33 080 av alle de nye bilene var elbiler, og den mest populære modellen var Volkswagen e-Golf. 6639 nye e-Golf-modeller i Norge ble registrert i 2017, det er en økning på 41 prosent sammenlignet med året før. Mens en firedel av de nye Volkswagen-modellene var ladbare hybrider.

Stabilt på andreplass

I 2009 var Toyota det største personbilmerket i Norge, siden den gang har de ligget stabilt på andreplass, og hadde en vekst på tre prosent i 2017, totalt 17.980 biler. Det som er spesielt med Toyota, er at så å si alle bilene, 16.774 stykker, er hybrider.

– I et år hvor vi ble straffet med økte avgifter på våre mest populære hybridmodeller, er vi svært tilfreds med at stadig flere kunder valgte Toyota i 2017. Dette viser at kundene har trykket denne teknologien til sitt bryst, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Han sier at det ikke finnes noe annet land i verden der et bilmerke har en tilsvarende hybridandel av sitt eget salg.

I den siste måneden av 2017 kom Tesla med en voldsom sluttspurt og ble det suverent største merket i desember. Da ble det registrert 2455 biler fra merket, noe som er det høyeste den amerikanske bilprodusenten noensinne har hatt i Norge, fordelt på 1429 Model X og 1029 Model S.

Kraftig økning

– Det er en stadig økende interesse for helelektriske familiebiler i Norge. Det er gledelig å se effekten av at forbrukerne har fått mer kunnskap om elektriske biler, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef for Tesla i Norge.

Etter at elbilene hadde en tilbakegang i 2016, var det en kraftig økning i fjor. De vel 33.000 bilene ga dem en markedsandel på 21 prosent, og salget lå 36 prosent over 2016.

Dieselsalget er i fritt fall, det gikk ned med 23 prosent og har nå en mindre markedsandel enn bensin, for første gang siden 2006. Så sent som i 2011 lå dieselandelen på 75 prosent i det norske personbilmarkedet.

Også de rene bensinbilene synker, men ikke i like høy grad.

Nye modeller på gang

I desember var andelen ladbare biler, hybrid og elbil 50 prosent. Den høyeste noen gang i Norge, og trolig også i verden.

– Det er en ny definitiv verdensrekord målt etter elektrisk andel av personbilmarkedet, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Hun mener antallet ville blitt betraktelig høyere hadde det ikke vært for lange ventetider på flere av elbilmodellene.

– Vi gikk optimistisk ut for ett år siden og tippet at det kunne bli rundt 40.000 nye elbiler på norske veier i 2017. Det tipset skulle vise seg å være særdeles treffsikkert, sier Bu.

For 2018 er tror Bu på mellom 50.000 og 55.000 elbiler. Godt hjulpet av en rekke nye modeller som Nissan Leaf, Hyundai Kona, Tesla Model 3, Jaguar i-Pace, Audi e-tron quattro og Kia Niro Electric.

Bilsalget 2917 i tall

Bilåret 2017 er både sterkt og uvanlig. Hybrider og elbiler suser fram, mens diesel og bensinbiler har en sterkt dalende popularitet. Her er de viktigste tallene. Antall og endring fra 2016 til 2017 i prosent.

Merkefordelt topp 10

1. Volkswagen:  23.212 | -12,7
2. Toyota:  17.980 | 3
3. BMW:  13.119 | 8,4
4. Volvo:  11.750 | 33,9
5. Mercedes-Benz:  10.625 | 17,6
6. Skoda:  9042 | 16,3
7. Tesla:  8460 | 143
8. Audi:  7673 | 0,3
9. Ford:  6815 |  -18,1
10. Nissan:  6365 |  -21 

Modellfordelt topp 10

1. Volkswagen Golf:  12.164 | -7,5
2. BMW i3:  5036 | 27,4
3. Toyota RAV4:  4821 | -2,7
4. Tesla Model X:  4748 | 232
5. Volkswagen Passat: 4544 | -5,6
6. Mitsubishi Outlander:  4274 | -24,8
7. Toyota Yaris:  4071 | -4,1
8. Tesla Model S:  3712 | 81
9. Skoda Octavia:  3604 | 5
10. Toyota C-HR:  3508 | 1 775,9 

Topp 5 elbiler

1. Volkswagen e-Golf:  6639 | 41,1
2. BMW i3:  5035 | 27,7
3. Tesla Model X: 4748 | 232
4. Tesla Model S:  3712 | 81
5. Nissan Leaf:  3374 | -18,9 

Topp 5 hybrider

1. Toyota RAV4:  4805 | 0
2. Mitsubishi Outlander*:  4067 | -20,8
3. Toyota Yaris:  4026 | -0,3
4. Volkswagen Passat*:  3247 | 27,2
5. Toyota Auris:  3197 | -25,4 

Fordeling drivstoff

Bensin: 39.190 | -12,5
Diesel:  36.607 | -23,1
Elektrisitet:  33.025 | 36,3
Plugin hybrid:  29.233 | 41,5
Hybrid:  20.500 | 18,8
Hydrogen:  55 |  139,1
Gass:  40 | 900 

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

* ladbar

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no