19. sep
FORNØYD MEN KRITISK: Erik Haugsbø er glad for god vurdering, men kritisk til metodene i ny test av legekontorer.
 
Et av de beste legekontorene i Norge
Gladbakk legesenter utpekes som et av de beste legesentrene i Norge i en ny, stor test. Men legene er kritiske.

Publisert: 19.okt.2017 06:00
Oppdatert: 18.okt.2017 15:20

Det er Forbrukerrådet som står bak den store undersøkelsen av fastlegekontorer i Norge. Totalt har rådet testet 1374 legekontorer opp mot en rekke parametere. På Øvre Romerike komme Gladbakk legesenter på Råholt best ut, og ender i testen som Norges 65. beste legekontor med en poengsum på 64,1. Det aller beste kontoret er Risavika legekontor i Rogaland med 78,2 poeng.

LES OGSÅ: Tannklinikken ble reddet

FORNØYDE MED BISMAK

Erik Haugsbø, lege og daglig leder ved Gladbakk legesenter, er fornøyd med utfallet av testen.

– Når vi på Gladbakk kommer godt ut i en test er jeg selvsagt fornøyd med det. Det er hyggelig med en god vurdering, sier legen.

– Jeg har også sans for at legekontorer blir undersøkt og sett i korta. Det må vi tåle. Det jeg ikke er fornøyd med, er hvordan denne undersøkelsen er blitt gjennomført, sier Erik Haugsbø.

Han peker på at metoden undersøkelsen baserer seg på vil gi tilfeldige resultater.

– Forbrukerrådet har blant annet sett på hvor raskt legekontorene svarer på telefonen. De har ringt én gang innen et gitt tidsrom. Da kan man tenke seg at vårt legesenter har vært veldig heldige, og andre uheldige. Det er mange faktorer som avgjør om man svarer raskt eller ikke, og hadde de ringt dagen etter kunne resultatet vært annerledes, sier han.

LES OGSÅ: Fra alvorlig syk til halvmaraton

HEMMELIGE TESTERE

– De har også benyttet seg av «hemmelige» testere som ikke er faste pasienter på de kontorene de har testet. Dersom det er lange ventelister vil vi hos oss prioritere dem som står på listene, med mindre det dreier seg om akutt sykdom. Det kan også påvirke resultatet av testen, sier Haugsbø.

– Et annet eksempel er at de har undersøk om legekontorene har alternativer til personlig oppmøte. Helt spesifikt undersøker Forbrukerrådet om det tilbys konsultasjon med Skype eller FaceTime. Ingen leger skal bruke slike åpne verktøy til konsultasjoner, de er ikke sikre nok og vi har ikke lov til å gjøre det, sier han.

LEGENE FÅR POENG

Legekontorene er rangert ved å gi poeng på ulike områder som generell info, konkret info, konkret service og digitale tjenester. Poengene gis på en skala fra 0 til 100, hvor 100 er best. Deretter slås poengene sammen til et gjennomsnitt, som blir den endelige poengsummen.

Forbrukerrådet har kontaktet fastlegekontorene på telefon og epost, og lett etter informasjon på deres nettsider. Forbrukerrådets testere har utgitt seg for å være normale privatpersoner, og hvert kontor er blitt stilt konkrete spørsmål.

BRUKER VELPRØVDE METODER

Ifølge Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet vil ikke testen gi så tilfeldige resultater som Erik Haugsbø frykter.

– Metoden vi har brukt er den samme vi bruker når vi tester kommunene. Det har vi gjort siden 2005. Nå er det ingen som stiller spørsmål ved de testene lenger, og grunnen til det er at vi over tid ser sammenhenger og at det alltid er noen av de samme som leverer godt, sier Anne Kristin Vie. 

– Testmetoden er den samme ved at vi utgir oss for å være en vanlig bruker, såkalt «mystery shopping». Det er en metode som har gitt gode resultater i mange år, sier hun. 

Hun sier at Forbrukerrådet har tatt utgangspunkt i brukernes ståsted.

– Skal man velge fastleger er det ikke unaturlig at man for eksempel søker på legekontorets eget nettsted. Ett av fire kontorer har ikke nettsider. Og om man har en nettside, bør det være relevant informasjon som åpningstider, adresse og telefonnummer. Et legekontor bør også basere seg på universell utforming, slik at alle mennesker kan bruke nettsiden. Det er slike ting vi har sett på, sier hun.

Når det gjelder tilfeldig telefon-test mener hun at metoden er treffsikker for hva slags tilgjengelighet, service og informasjon fastlegekontorene ga i testperioden, som var i april, mai og juni 2017.

– Ifølge fastlegeforskriften skal 80 prosent av henvendelsene svares på i løpet av to minutter. Hvis man ikke har svart innen fire minutter har vi lagt på. Vi har forholdt oss til forskriften og slik en normal bruker ville reagert. 74 prosent svarer innen to minutter, så legekontorene er egentlig veldig bra på akkurat det, sier hun. 

Når det gjelder alternativer til personlig oppmøte medgir Vie at de har vært unøyaktige i beskrivelsen. 

– Vi har undersøkt hva som tilbys, men ingen får ekstrapoeng eller minuspoeng for om de bruker FaceTime eller Skype. Det er heller ingen legekontorer som bruker de løsningene, og det er bra. Derimot er det sju kontorer som tilbyr sikker videokonsultasjon, og det er et pluss, sier Vie.

Slik ble resultatet lokalt

Forbrukerrådet har testet 1374 legekontorer i Norge, av dem 145 i Akershus. Her er lista over kontorene på Øvre Romerike. Nasjonal rangering til venstre, plassering i Akershus i parentes. 

  • 65 (12) Gladbakk legesenter, Råholt
  • 133 (17) Kløfta legesenter, Kløfta
  • 317 (35) Jessheimlegene, Jessheim
  • 427 (47) Sundbytunet legekontor, Jessheim
  • 561 (59) Hurdal legesenter, Hurdal
  • 656 (71) Bylegene, Jessheim
  • 695 (78) Maura legesenter, Maura
  • 707 (82) GMS Legekontoret, Jessheim
  • 795 (96) Vilberg legesenter, Eidsvoll
  • 875 (106) Sundet legesenter, Eidsvoll
  • 907 (112) Råholt legesenter, Råholt
  • 922 (114) Solli klinikk, Jessheim
  • 953 (117) Nannestad legesenter, Nannestad
  • 998 (120) Holter legekontor, Holter
  • 1330 (141) Dr. Thomas Karlsson, Kløfta

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no