24. sep
BUSS: Ullensaker Venstre vil satse mer på buss for å få folk til togstasjonene og ikke minst få ned privatbilbruken inn i Jessheim by. – Ruter må tilby flere avganger til og fra knutepunkter, og gjerne minibusser som kan sverme som bier til og fra utkantstrøkene, sier Stein Vegar Leidal.
 
Etterlyser flere busser for å kutte bilbruken
Ullensaker Venstre løfter utfordringene med kollektiv-trafikken inn i fylkestinget.

Publisert: 09.apr.2018 12:00
Oppdatert: 09.apr.2018 11:55

Kollektivtilbudet i regionen vår blir stadig bedre, men det gjenstår ifølge Ullensaker Venstre noe før det er godt nok. I fylkestinget i mai får de partikollega Solveig Schytz som leder hovedutvalg for samferdsel i Akershus, til å ta opp to problemstillinger med Ruter:

Når innfartsparkeringene er fulle og etter hvert koster mer, er det insentiver for at flere kan ta buss til toget ikke minst i områder der mange bor utenfor sykkelavstand til stasjonen. Hvilke planer finnes for å øke matebusstilbudet til stasjoner som Hauerseter, Jessheim og Kløfta?

Reisende fra Øvre Romerike til Oslo nord må ta toget til Oslo og så T-bane eller buss nordover igjen. Det er lite konkurransedyktig med bil som reisemiddel på disse strekningene. Vil Ruter vurdere ekspressbuss til Oslo Nord eller bedre mulighetene for å skifte til buss på Øvre eller Nedre Romerike til Oslo Nord?

MÅ SEES I SAMMENHENG

– Vi får mange henvendelser der folk påpeker disse to tingene som avgjørende for at de skal bruke kollektivtransport framfor bil når de skal til Oslo. Det er helt feil å stramme inn på innfartsparkering uten å øke busstilbudet samtidig, sier Stein Vegar Leidal i Ullensaker Venstre.

– Hva forventer dere å få ut av møtet med Ruter?

– Vi vet at ting tar tid, men det er viktig å holde trykket oppe. Den nye ruteomleggingen på Øvre er ett skritt på veien mot et bedre busstilbud, påpeker Leidal Leidal som også mener at matebusser til stasjonene må sees i sammenheng med partiets mål om bedre tilbud på tvers på Øvre.

– Fremdeles går det aller meste nord-sør, sier han.

– Hvordan løse det?

– Allerede for to år siden spilte vi inn ideen til Ruter om å etablere en bybussring. Dette kan enkelt løses ved at shuttlebussene som går fra flyplassen til hotellene fortsetter til byen før de returnerer. Det er en vinn-vinn-situasjon for alle, ikke minst for Jessheim som får flere besøkende.

– Hva sa Ruter?

– At det er vanskelig å få til med to konsesjonshavere. Vi mener det enkelt kan løses ved å snakke sammen, sier Leidal.

SMÅBUSSER

– Men bussringen hjelper ikke folk som bor på steder som Nordkisa, Mogreina og Borgen?

– Det kan løses med skolebussene som bare kjører noen få timer om dagen. De bør sverme som bier med folk til og fra knutepunkter, og da slipper vi alle bilene og ikke minst ordinære busser. Og med ny teknologi på trappene kan vi snart ta i bruk små elbusser som etter hvert også er selvgående, påpeker han.

Fakta

  • Ullensaker Venstre vil ha mindre bilbruk for å senke utslipp og å bevare natur som blir borte med parkeringsplasser.
  • De mener flere matebusser til og fra togstasjoner er veien å gå.
  • De vil også ha flere bussruter på tvers av kommunen. 
  • Nå har de fått løftet inn to spørsmål som fylkestinget skal stille til Ruter i møtet i mai.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no