24. sep
AVLYST: Bane Nor inviterte til konkurranse for byggingen av nytt dobbeltspor nord for Eidsvoll stasjon til Langset, og Norges lengste jernbanebru over Minnevika. Nå er prekvalifiseringen avlyst, men bane Nor lover at alt skal være ferdig som avtalt i 2023. Ill.: Bane Nor
 
Få arbeidsfolk, for stort prosjekt
Mangel på arbeidskraft kan være årsak til at Bane Nor sliter med å skaffe entreprenør til dobbeltsporet langs Vorma.

Publisert: 24.jun.2018 14:00
Oppdatert: 22.jun.2018 12:55

Grunnet manglende konkurranse avlyser Bane Nor prekvalifiseringen for byggingen av det nye dobbeltsporet fra Eidsvoll til Langset

Prekvalifisering er en forhåndsvurdering av potensielle leverandørers kvalifikasjoner, som skjer før de gir sine tilbud. Slik kan oppdragsgiver avgjøre hvilke leverandører som får mulighet til å gi tilbud. Det innebærer å begrense antallet leverandører.

STORT

Arbeidet det er snakk om er å bygge 4,5 kilometer nytt dobbeltspor, en tunnel, tre mindre bruer og Minnevika jernbanebru på 836 meter. I tillegg skal 1,3 millioner kubikkmeter med masser flyttes.

– Det er en stor konstruksjon og en omfattende oppgave.Vi antar at dette, sammen med et travelt anleggsmarked, kan være årsak til at få tilbydere har ønsket å prekvalifisere seg. Vi har ikke oppnådd tilstrekkelig konkurranse og er derfor nødt til å avlyse, sier prosjektsjef Rønnaug-I. Resset i en pressemelding.

Hun vil ikke å si hvem som har søkt kvalifisering.

DET BLIR DOBBELTSPOR

I første omgang vil Bane Nor gjennomgå kvalifikasjonskravene og se om det kan gjøres noen justeringer.

- Kontrakten for dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er fortsatt under forhandling med de aktuelle tilbyderne. Dobbeltsporet er planlagt tatt i bruk i 2022, og tid for ferdigstillelse endres ikke. Planen er å ta det i bruk 2023, påpeker Resset.

Bane Nor har før sagt at kontraktarbeidene skal være fullført siste halvdel av 2024.

NORGES LENGSTE

Minnevika bru på Dovrebanen blir Norges lengste jernbanebru med sine 836 meter frem til Tangenvika bru på 1070 meter bygges. I tillegg skal 1,3 millioner kubikkmeter med masser flyttes på anlegget.

I tillegg skal nedlagt jernbane gjøres om til kombinert driftsveg for Bane Nor og turvegen Vormtråkk. Vormtråkk hekter seg på turvegen Mjøstråkk ved Langset, som åpnet høsten 2016. Ved Langset fortsetter dobbeltsporet som åpnet i desember 2015.

I november 2017 ble kontrakten for nytt dobbeltspor fra Venjar til Eidsvoll presentert. Prosjektet fikk finansiering i Stortinget i desember 2017, og består av rundt 50 medarbeidere som holder til i kontorer nord for Eidsvoll stasjon. De arkeologiske undersøkelsene langs strekningen er avsluttet og de forberedende arbeider med matjordhåndtering går i gang før sommeren.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no