21. nov
NORGE LAVEST: I Norge var snittutslippet på nye personbiler på 71 gram i september, det er lavest av alle i Europa, og de laveste som noen gang er registrert i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Foto: Gorm Kallestad
 
Får store problemer med å nå utslippsmålene
EU har satt som et krav at snittutslippet fra nye biler skal være 95 gram CO2 per kilometer innen 2021. En undersøkelse viser at mange vil få store problemer med å nå målet.

Publisert: 17.nov.2017 15:00
Oppdatert: 14.nov.2017 14:26

Innen 2021 skal gjennomsnittsutslippet fra kjøretøyene som leveres av de forskjellige bilprodusentene, og selges i EU-land, være på 95 gram CO2 per kilometer. De merkene som ikke klarer dette, vil bli bøtelagt med 95 euro per gram over grensen, ganget med antallet biler de selger i 2020.

– Premiumaktører som BMW og Daimler har jo slitt med å kutte nok. De har riktignok hatt positive bevegelser de senere årene, men ligger for langt bak i feltet. Jeg kan ikke se at de kommer til å rekke dette, sier Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting Group Norge.

Selskapet har de senere årene fulgt de ulike bilprodusentenes utvikling med hensyn til utslippskutt. Ved å se på hva produsentene planlegger å lansere de kommende årene, har PA Consulting Group regnet seg fram til hvordan de vil møte 2021-kravet.

– Det EU har gjort, er å sette bøtene så høyt at det ikke er vil bli greit å betale seg unna. Flere av selskapene har vært litt søvnige, med en treg tilnærming. Jeg sliter med å forstå det, tenk på aksjene, de går jo kraftig i rødt om man er langt unna kravet. Fiat, for eksempel, har det vært helt stille rundt, bortsett fra noe med Maserati, men det hjelper bare ikke. Det undermerket står for et altfor lite volum i konsernet.

Tvang

– En tvungen innføring av batterielektriske kjøretøy på et globalt plan, uten at man løser problemet med hvordan vi skal få ren energi til ladingen, vil sette planetens eksistens i fare, sa nylig konsernsjefen i Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, ifølge Automotive News.

Konsernet har ikke vært særlig ivrig med elektriske kjøretøy, kun én elektrisk versjon av Fiat 500 har vært solgt, i liten skala. Marchionne har sagt at de taper 150.000 kroner per solgte enhet av denne bilen.

Mange av de andre store bilprodusentene har nylig kommet med omfattende elbil-planer, men elbilene vil ikke være på markedet tidsnok til å få ned det totale utslippet, ifølge PA Consulting Group. Salget av nullutslippsbiler, sammenlignet med biler som går på fossilt drivstoff, er i dag så lite at det knapt registreres. Noe som vil føre til at mange bilprodusenter kan vente seg bøter i milliardklassen i 2021.

Trekker fram Volvo

– Det for så vidt imponerende at de legger om. De er som store tankskip, vanskelige å snu, men det gjør de altså nå. Selv om det for flere av dem er for sent til å klare utslippskravet. Volkswagen er Europas største bilprodusent, de solgte 10,3 millioner biler i fjor. Av disse ble 4,2 millioner levert i Europa. Og de lanserte nylig en større satsing på elbiler. Den vil neppe rekke å gjøre seg gjeldende i markedet før regelverket slår inn. Likevel mener konsernet at de vil klare kravene, sier Maurud.

– CO2-målene som er implementert av EU-kommisjonen er utfordrende, men Volkswagen skal klare de europeiske kravene i 2021, sier Michael Franke, sjef for teknisk kommunikasjon i Volkswagen-gruppen. Selskapet sier i tillegg at de ikke gir intervjuer om dette temaet.

Maurud trekker fram Volvo som en av produsentene som vil ha den største forbedringen.

– Det er ene og alene et resultat av den friske meldingen om at de skal elektrifisere sine modeller og slutte med diesel i 2019.

En annen produsent som har en positiv utvikling, er Jaguar Land Rover.

– De har hatt en imponerende opphenting, men det er fra et forferdelig utgangspunkt, sier Maurud. – Dette selskapet har også en relativt liten produksjon, under 300.000 biler i året i EU, noe som gjør at det får noe mildere krav.

– Imponert

Et merke som har hatt en motsatt utvikling, er PSA med Citroën, Peugeot, DS og nå Opel.

– I fjor, før oppkjøpet av Opel, lå de veldig godt an. Men med Opel i porteføljen blir utsiktene annerledes. Det hjelper lite med elbilen Ampera-e, når resten av modellene går på fossilt drivstoff, og det ikke virker som det er noen flere utslippsfrie biler på gang fra Opel.

Han er imponert over endringskreftene som har vært både i EU og i Norge. Norge er det landet som har det laveste utslippssnittet når det gjelder nybilsalg, grunnet det høye innslaget av elbiler og hybrider.

Beregninger som PA Consulting Group har gjort, viser at Volkswagen, med dagens prognoser, vil få den høyeste boten – på 1,7 milliarder euro, tilsvarende 16 milliarder norske kroner – fulgt av Fiat Chrysler som ligger an til en bot 11,3 milliarder kroner.

– Markedet responderer når det blir dyrt nok. Og man skal huske at det ikke er noen menneskerett å forurense, verken på individ- eller konsernnivå, sier Maurud.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no