22. sep
 
Familieboligen ryker til nytt spor: – Klart det er trist
Nytt dobbeltspor tvinger fram riving av familieboligen til Hans Henrik Høibraaten. – Klart det er trist, sier han.

Publisert: 09.jul.2018 20:30
Oppdatert: 09.jul.2018 21:15

Høibraaten sitter i den ærverdige boligen som har vært i familiens eie siden 1930-tallet. De gode minnene strømmer på, med alt fra åpent hus og hyppige besøk av barndomsvenner til spenstige nyttårsselskaper. Snart skal all bygningsmasse rives.

– Jeg har bodd her siden jeg ble født. Derfor er det klart dette er vemodig, sier Høibraaten. Etter over to år med forhandlinger med Bane Nor er avtalen signert.

– Til dem som spør sier jeg at vi har inngått en avtale som både jeg og Bane Nor er like misfornøyde med. Da er det vel omtrent riktig, sier Høibraaten.

Tosifret millionbeløp

Han ønsker ikke å kommentere kjøpesummen, men etter det EUB erfarer er det snakk om et tosifret millionbeløp. Eiendommen i Eidsvollbakken 45 – i bunnen av Badebakken – er 21,7 mål. Byggene ryker, men Høibraaten beholder en del av det øvrige arealet.

– Det blir igjen cirka ti mål tomt. Der har vi hovedsakelig to alternativer. Enten bygge hus selv om vi ikke skulle trives dit vi flytter. Det andre er å selge, utvikle eller noe i den sjangeren, sier han.

Med en halv kilometer bort til Eidsvoll stasjon er det fortettingspotensial på det gjenværende arealet. Dermed beholder Høibraaten et lukrativt tomteareal.

To eneboliger ryker

Grunnerverver Odd-Arvid Rønning i Bane Nor opplyser til EUB at to eneboliger og elleve fritidsboliger innløses i forbindelse med dobbeltsporutbyggingen fra Venjar til Langset.

Fra Venjar til Eidsvoll stasjon blir 325 dekar permanent regulert til samferdselsformål. Av arealet som må erverves der, er det 57 dekar dyrket mark, 12 innmarksbeite, 145 produktiv skogsmark og 113 annen fastmark. På neste parsell til Langset må 744 dekar reguleres til samferdselsformål. Av dette er det 281 dekar med privat eiendom som må erverves.

– Budsjett for grunnerverv på begge parsellene er cirka 47 millioner kroner, opplyser Rønning.

Hans Henrik Høibraaten trenger ikke kjøre flyttelasset langt.

– Vi kjøpte Eidsvollbakken 34. Dit er det 350 meter i luftlinje, smiler Høibraaten.

– Tanker om nytt dobbeltspor?

– Jeg har ikke et negativt ord å si om jernbanen. Den tar oss raskt og effektivt til Oslo. Det går tog hele tiden og det går fort, svarer Høibraaten.

Derfor ryker husene

Det er allerede to jernbanespor forbi huset til Hans Henrik Høibraaten, men bygningene må likevel rives. 1. november må eiendommen være fraflyttet.

– Skråningen ned fra huset mot sporet kan være rasfarlig. Bane Nor har også fått strengere sikkerhetsregler å bygge etter med hensyn til ekstremvær. Derfor må de slakke ut skråningen og all bygningsmasse ryker i den forbindelse, sier Hans Henrik Høibraaten. 

Han sier boligen ble støyisolert for noen år siden. Det har virket akkurat som planlagt.

– Hvordan har det vært å ha jernbanesporet som nærmeste nabo?

– Det har gått helt fint. Du hører bare et lite sus i det toget går forbi, men det er over på sekunder. Støy blir egentlig bare hva du gjør det til selv. Både i forhold til fly og jernbane er det noe som er der. Du venner deg raskt til det. Det er i hvert fall min oppfatning, sier Høibraaten.  

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no