19. sep
 
Familien flykter fra flystøyen
De har byttet soverom for å sikre nattesøvnen i flystøyen. Med planene om tredje rullebane og nye støysonekart vurderer familien nå å selge boligen for å slippe unna for godt.

Publisert: 18.nov.2017 06:00
Oppdatert: 17.nov.2017 16:20

– Vi vet nesten ikke om vi skal le eller grine, sier Kjell-Tommy Johansen. Besteforeldrene og foreldrene måtte flytte da flyplassen vokste fram på Gardermoen. Det betyr at hjemstedet Kjell-Tommy vokste opp måtte vike. Da familien ble tvunget ut på flyttefot, valgte Kjell-Tommy, Veronica Karlsen og barna Aleksander og Pernille Johansen å bosette seg i samme nabolag. Nå bor de i en enebolig i Vilbergvegen 22 på Sand på Jessheim.

Ordfører John-Erik Vika: Eidsvoll kommune fortsatt stiller seg negative til en tredje rullebane

– Hundre ganger verre

Denne uka avslørte EUB Avinors nye støysonekart som kan bli en realitet dersom tredje rullebane kommer. Disse har fått Ullensaker kommune til å sende ut varsel om bygge- og deleforbud for eiendommen til Jessheim-familien og rundt 2.000 andre grunneiere i området.

– Vi bor cirka 200 meter fra dagens røde støysone. Slår det nye støysonekartet til vil vi bli enda mer plaget av flystøy. Det er klart dette påvirker oss. Det er allerede blitt hundre ganger verre enn det var, sier Johansen.

Tall EUB har innhentet viser at det i 2015 var 235.000 flybevegelser – med rute-, charter og fraktfly – på Oslo Lufthavn. I 2002 var tallet 169.000. På 13 år har det altså vært en økning på 39 prosent. Hittil i år (til og med september) har det vært 181.812 flyginger. I den travleste måneden så langt (september) lettet og landet det i snitt 732,2 fly – hver eneste dag.

Mange kan oppleve plager

Nylig presenterte Folkehelseinstituttet – på oppdrag for Ullensaker kommune – en rapport om flystøy og forurensing og betydningen den kan ha for kommunens innbyggere. Der framgår det blant annet at støy kan medføre helseplager. Rapporten konkluderer med at blant menneskene som bor i nærheten av Oslo Lufthavn – i det som karakteriseres som gul sone – kan mellom 500 og 1880 personer oppleve støy- og søvnplager som følge av flystøy, hvorav 40 til 120 personer kan oppleve søvnforstyrrelser alene.

– Jeg klarer ikke å vende meg til flystøyen. Sitter du ute her på sommeren er det bare å vente med å prate til flyene har passert. Vi visste at det kunne være flystøy her da vi flyttet hit, men ikke at det skulle være så ille, sier Johansen.

– Hva tenker du om et bygge- og deleforbud som kommunen nå går inn for?

– Det er det samme som det i sin tid var på Gardermoen. Det ble byggestopp før det ble avgjort der også. Det er ikke akkurat noe lukrativt for oss eiendomseiere. Her har vi bakkestøy fra blant annet E6 også. Det er ikke bare enkelt å få solgt heller. Støy kan også være med på å påvirke kroppen og helsa – uten at du vet det selv. Det er faktisk slik at jeg våkner om nettene, selv om vinduene er igjen, sier Johansen.

– Huset må også vaskes hvert år, da det renner svart nedover veggene, sier Veronica Karlsen.

– I utgangspunktet har vi ikke lyst til å flytte herfra. Men det er jo så en vurderer det veldig sterkt. Jeg jobber som selger og ofte når jeg kommer inn til Oslo, stopper jeg bilen og går ut. Der er det mye stillere enn det er her. Det sier egentlig ganske mye, sier Kjell-Tommy Johansen.

Positive til byggeforbud

Avinor stiller seg positive til et bygge- og deleforbud i Ullensaker kommune.

– En eventuell tredje rullebane vil kunne få betydelige konsekvenser for enkelte av våre naboer, og vi har forståelse for at et midlertidig byggeforbud kan være krevende for grunneiere som berøres. Likevel er vi positive til midlertidig forbud, fordi det er riktig å skape størst mulig forutsigbarhet for alle parter, og gi tid til utarbeidelse og politiske behandling av reguleringsplan for området, sier lufthavndirektør Øyvind Hasaas ved Oslo Lufthavn på OSLs nettside. Han legger til at arbeidet med en reguleringsplan er en grundig prosess med blant annet konsekvensutredninger og høringer, og oppfordrer alle som har innspill om å gi disse. I Avinors masterplan framgår det at rullebanen utløser behov for å innløse og erstatte til sammen 17 boliger. Det er anslått en kostnad på én milliard kroner til dette.

Fakta tredje rullebane

  • Stortinget vedtok i juni å gi klarsignal for videre planlegging av den tredje rullebanen på Gardermoen øst for dagens hovedflyplassen, altså i Ullensaker kommune.
  • Tredje rullebane er nå under planlegging.
  • Avinor har tidligere opplyst at det vil være behov for den tredje rullebanen innen 2030.
  • Ny kommuneplan i Ullensaker vil etter alle solemerker vedtas i desember 2018.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
732,2 fly: I den travleste måneden så langt i år – september – lettet og landet det i snitt 732,2 fly hver dag på Oslo Lufthavn. ?Arkivfoto: Terje Hermansen
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no