22. sep
HERCULES: Vegard (6), Jørgen (10) og Håkon (13) Langnes får sitte i cockpiten på C130 Hercules på Forsvarets flysamling på Gardermoen. Sommerferien kan by på mange overraskelser.
 
Fikk sitte i cockpit
Mens mamma og pappa var på jobb, fikk Håkon, Jørgen og Vegard drømmedag på flysamlinga sammen med farmor og farfar.

Publisert: 10.jul.2017 16:00
Oppdatert: 10.jul.2017 12:46

Det er overraskende stille i bygget som huser Norges luftfartshistorie. Det hadde ikke vært unaturlig med i alle fall litt bråk, med flymaskiner som både braker og dundrer rund baut. Men her inne på museet er motorene skrudd av og publikum rusler pent og pyntelig rundt for å suge til seg sjelen til de gamle luftens baroner.

FIKK DRØMMEDAG

Og Håkon, Jørgen og Vegard Langnes fikk full valuta for sommerferiebesøket på Forsvarets flysamling på Gardermoen. Med farmor og farfar Kyrre og Gro som anstand fikk de se så mange flymaskiner som de aldri før har sett. Og det var neppe isen etterpå som var høydepunktet, men at de fikk klatre inn i det aller største flyet i hele samlinga: C130 Hercules.

– Kan vi få gå inn, spør størstemann Håkon (13) halvt måpende, mens museumsguide Kjell Enger finner fram en liten nøkkel og låser opp cockpitdøra. Enger sier ja, og de tre brødrene klatrer opp trappa til cockpiten i to lange drag. De ser seg litt rundt, før de tar sjansen på å prøve setene til flygerne.

BYGGET MODELL

Det var ingen liten jobb å få Herculesen inn under taket på flysamlinga. For å få det til, bygget de en modell av museumsbygget, med dører og alt, og en tilsvarende modell i tilsvarende skala av flyet. Deretter forsket flysamlingas folk seg fram til hvordan de kunne jekke og vri flyet inn uten å ta av vingene. Da de hadde oppskriften, skred de til verket – og nå står flyet der, vakkert oppstilt under tak.

Herculesen er ikke det eneste flyet som har en historie. Alle de 40 flyene i samlinga bærer med seg fortellinger om skjebner og mirakler, forrykte eksperimenter og modige tokter. I utstillingen står alt fra Norges første fly, «Start», til det største Hercules C130, som fortsatt er i drift og har base på Gardermoen.

– Det er et fantastisk sted, dette, sier guide Kjell Enger – som selv har en lang karriere i bankvesenet bak seg.

– Nå er jeg pensjonist og får gjøre det jeg liker aller best, nemlig snakke om fly, smiler han.

HELE FLYHISTORIEN

Flysamlinga på Gardermoen sto stengt og låst et år mens driften av museet ble overført til Forsvarsmuseet. Men tidligere i år åpnet samlinga igjen for publikum. Nå er det en jevn strøm av flyentusiaster som besøker hestesko-bygget på vestsiden av flyplassen.

– Vi er veldig fornøyde med å ha åpnet igjen, og det ser ut som om publikum setter pris på det også. Det er klart vi må vise fram alle flyene vi har her, sier Kjell Enger.

FRIVILLIGHETEN ER HELT NØDVENDIG: Ingen dugnad, ingen flysamling

FAKTA OM FLYSAMLINGA

  • Det har vært flymuseum på Gardermoen lenge før hovedflyplassen åpnet i 1998. 
  • Men i 2000 åpnet dørene til et moderne, nytt museum. 
  • Museet sto stengt i ett år fram til våren 2017, mens Forsvarsmuseet overtok driften. 
  • Samlinga er nå åpen igjen, med 40 fly fra hele Norges luftfartshistorie utstilt. 
  • Du finner alt fra Norges første fly «Start» til moderne jagerfly inne i hesteskobygget.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
ELDORADO. Farfar Kyrre Langnes og farmor Gro Ormel Langnes har tatt med seg barnebarna Håkon, Jørgen og Vegard på besøk på flysamlinga på Gardermoen.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no