23. sep
 
Finstadvegen er ferdig og åpner snart
Alt har gått etter planen, og snart er vidunderet klart for trafikk.

Publisert: 26.sep.2017 18:30
Oppdatert: 26.sep.2017 13:47

Byggeleder Dan-Erik Bomban fra Statens vegvesen er fornøyd der han går frem og tilbake mellom Eidsvollvegen og Bårlidalsbrua.

– Endelig blir Finstadvegen en sikker og trygg vei for både gående og kjørende, sier han.

FORTAU

Tirsdag var han på befaring sammen med kolleger og entreprenøren som har utført oppdraget med å totalrehabilitere strekningen. I mange år har den nordligste og fortausløse biten av Finstadvegen vært livsfarlig å gå og sykle på, i tillegg har veikantene og underlaget vært dårlig og ustabilt. Alt dette er nå historie.

– Veibredden er den samme som før, men vi har flyttet veibanen 2 til 2,5 meter inn i skråningen på vestsiden. Slik har vi fått plass til et tilsvarende bredt fortau på østsiden. Men veien er ikke bred nok til å få midtstripe, så vi oppfordrer alle bilister til å kjøre pent her uansett, påpeker han.

– Har dere møtt på uforutsette problemer underveis?

HUSKER DU DENNE: Kunne blitt tunnel

– Anleggsmessig måtte vi bygge støttemurene i seksjoner. Vanligvis graver vi ut hele strekningen, men det våget vi ikke her med tanke på rasfare. Ellers har det ikke vært annet enn at både bilister og gående har brukt veien i anleggsperioden. Det liker vi svært dårlig, og disse episodene er politianmeldt, sier byggelederen.

STAG

Mot skråningen der veien er flyttet innover, er det satt opp høye betongvegger.

– Det er boret inn mange hundre 20 meter lange stålrør i skråningen, som entreprenøren så har sprøytet betong gjennom for å stabilisere leirmassene. I tillegg går det et to meter langt stag fra hver eneste rekkverkstolpe og inn under fortauet for å hindre utglidninger som vi opplevde før i tiden, forklarer Bomban.

– Solid bygd, med andre ord?

– Ja, dette skal holde i mange år, sier han.

TREVERK

Noe av det første trafikantene vil se, i tillegg til den flotte veien selvsagt, er at autovernet er i tre. eller rettere sagt, stålrekkverkene er kledt med treverk.

– Dette er noe helt nytt fra Frankrike som entreprenøren presenterte for oss. Vi ønsket dermed å prøve det ut her, og synes treverket passer bra i terrenget her. Også her er sikkerhetskravene oppfylt og det er like solid som et stålrekkverk, sier han.

– Når åpnes veien?

– Fredag førstkommende er det overlevering, og 24. oktober blir det offisiell åpning, slutter Bomban.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no