21. sep
SIKRING. - Vi foretar et omfattende sikringsarbeid for å hindre at skåningen over vegen raser ut, forteller maskinfører Tonje Madsen (midten) i JR Anlegg AS.
 
Finstadvegen må stenges, men berørte beboere er glade for at vegen sikres.
EIDSVOLL. Bygger fortau i vanskelig terreng.

Publisert: 23.feb.2017 14:02
Oppdatert: 01.mar.2017 11:11

Når Finstadvegen stenges onsdag, må all personbiltrafikk fra Bårlidalsområdet til Eidsvoll sentrum gå om Ålborgvegen og Hundsebittet.

For beboere i Bårliåsen som pendler fra Eidsvoll stasjon eller jobber i Sundet, øker arbeidsvegen med 3-4 kilometer.

POSITIVE BERØRTE

Berørte beboere som vi har snakket med, er likevel positive til den utbedringen som nå foregår.

- Jeg synes personlig at dette er en bra ting, sier Stein Arne Winju som er nestleder i Bårliåsen Huseierlag.

- Dette er en farlig skoleveg som har vært på planen i mange år. I det lange løp er dette bra både for boligfeltet og for framtidig utbygging, sier han.

- Dette er et bra tiltak, så litt omveg får vi tåle, sier lederen i huseierlaget, Silje Berg.

TIDLIGERE SKOLEBUSSER

Ålborgvegen er for smal for større kjøretøyer. De får dermed en enda mye lengre omveg.

- Vi må kjøre sørover til Finstad skole og om Bøn og Dønnumskia, forteller Lars Erik Ruud i Nettbuss Eidsvoll.

Omkjøringen blir så omfattende at skolebussene må endre rutetabellen.

- Vi må starte 17 minutter før om morgenen. Alle skolene og skoleelevene skal ha fått beskjed om dette, sier Ruud.

STENGT I SJU MÅNEDER

Finstadvegen stenger onsdag og åpnes ikke igjen før 1. oktober.

På denne tida skal det bygges 750 meter fortau fra Bårlidalsbrua til krysset med fylkesveg 181 rett ved Eidsvollbrua.

Vegen er så svingete og smal at den må stenges for all trafikk på strekningen fra Bårlidalsbrua til krysset mot Tunneltoppen.

- På denne strekningen vil vegen også være stengt for fotgjengere, opplyser seksjonsleder Bjørn Kåre Steinset i Statens vegvesen.

- Men beboerne på Tunneltoppen kan kjøre mot Eidsvoll, legger han til.

OMFATTENDE RASSIKRING

Vegen går i en bratt leire-skråning med jernbanen nedenfor.

For å unngå å øke marktrykket ut mot jernbanen, flyttes bilvegen innover i skråningen mens fortauet anlegges på yttersida.

- Som sikring mot ras, borrer vi jordnagler 17,5 meter ned i grunnen og sprøyter inn betong, forteller maskinfører Tonje Madsen i entreprenørfirmaet JR Anlegg AS som har kontrakten på fortausbyggingen.

- Oppå naglingen legger vi duk, og mot vegbanen bygger vi en støttemur, forteller hun.

- Nærmest Bårlidalsbrua er fjell. Der må vi sprenge oss inn i skråningen, opplyser Madsen.

30.000 KRONER PER METER

Et så komplisert anlegg, blir nødvendigvis også dyrt.

Kontrakten på fortausbyggingen er på over 18,1 millioner kroner pluss moms, hvilket tilsvarer mer enn 30.000 kroner per meter.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no