21. sep
FLOM SOM MATTE: Ved Vilberg ungdomsskole har man gjort flommen til et matteprosjekt. Mattegruppa i 8. klasse måler vannstanden. F.v. Malika Reshedkhanova, Nora Evita Hoel Limseth, Alexandra René Skogsberg Schau, Odin Andreas Engen og Eivind Askheim. De får hjelp av lærer Amy B. Hauge og ordfører John-Erik Vika.
 
Flom på timeplanen
Flommen kan også bli til nytte – i alle fall når det kommer til matte.

Publisert: 14.mai.2018 21:00
Oppdatert: 14.mai.2018 21:11

Mattegruppa i klasse 8A og 8B ved Vilberg ungdomsskole har tatt med seg en diger linjal til flomsteinen i Sundet. Der skal de måle avstanden mellom de forskjellige flomvannstandene i Vorma gjennom tidene.

PROSJEKT VANN

Det er lærer Amy B. Hauge som har tatt med klassen inn i «prosjekt vann».

– Dette gjør vi for å få variasjon i matteundervisningen, forteller læreren.

– Vi skal måle vannstanden fra dag til dag og finne ut hvor mye elva stiger. Vi skal også regne ut hvor langt det er til neste vannstad og hvor langt det er mellom dagens vannstand og tidligere målinger. Elevene er veldig fascinert av hvor høyt vannet var under storflommen i 1789, forteller Amy.

– Nå får vi litt mer ut av matematikken og lærer mer. Det blir mest skolepultundervisning, sier elev Odin A. Engen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no