13. nov
FORSKERE: Aksel E.J. Gjøystdal (f.v.), Hermine Einan, Vilmine Marie Wasshaug og Eirik Liestøl går på Forskerfabrikken på Skogmo skole hvor de har lagd sin egen sprettball.
 
Forsker frivillig i fritiden sin
Da klokka klang, så fort de sprang – nei da, de satte seg rolig ned igjen for å forske mens de andre elevene løp ut i ferien.

Publisert: 01.jul.2017 21:00
Oppdatert: 03.jul.2017 19:18

På Skogmo skole sitter 26 unger fra fjerde til sjuende trinn med skjerpet blikk bak vernebriller. De er elever ved Forskerfabrikken, i likhet med elever ved Bakke skole og i Nannestad. Senere i sommer også ved Ås skole i Eidsvoll.

EKSPLOSJONER, MATTE OG PAPIRFLY

Hva er det så som fenger ungene mest?

– Eksplosjoner, svarer Eirik Liestøl, Aksel E.J. Gjøystdal, Hermine Einan og Vilmine Marie Wasshaug.

De forteller om vulkanutbruddet de fikset i går:

– Vi blandet eddik, vann, konditorfarge, Zalo, pluss natron, i ei flaske. Det ble et skikkelig utbrudd. Veldig gøy! forteller Eirik, som går på Forskerfabrikken for andre gang.

– Det var så stort utbrudd, at det ble merker på asfalten, sier Hermine.

SKOLE PÅ EN ANNERLEDES MÅTE

– Dere kunne nå vært ute og hatt fri – hvorfor fortsetter dere på skolen når dere ikke er nødt?

– Det er skole på en annerledes måte, svarer Vilmine. – Vi lærer matte på en annen og gøyere måte.

– Og vi får teste ut ting selv uten å måtte bare sitte å skrive om det. Og vi får bruke kalkulator, forteller Aksel.

Tidligere på dagen hadde de lagd sugerørraketter og prøvd å finne ut av hvorfor vi får vann i munnen.

Nå skal det lages sprettball av lateks, eddik og vann.

– Når vi heller vannet oppi, stivner massen fort, så det er om å gjøre å røre raskt og så begynne å forme ballen, forteller lærer Cecilie Singdahl-Larsen. Hun er geolog og har, sammen med student i industriell økonomi, Martin Willoch Olstad, sommerjobb som lærer ved Forskerfabrikken.

Det er ikke første gang Cecilie underviser ved fabrikken. Hun har hatt tenketreningskurs hvor ungene skal finne ut hvorfor ting skjer og finne en forklaring.

– Unger forstår sammenhengen ganske radig, sier hun.

– I utgangspunktet tror unger at realfag er vanskelig. Vi vil gjøre det praktisk og morsomt gjennom eksperimenter og forsøk. Målet er å få barn mer engasjert og interessert i realfagene, sier Martin.

Forskerfabrikken er privat, men ofte i samarbeid med kommunene. I Ullensaker er det forskerskole i tre uker, og søkningen har vært stor.

LES OGSÅ: Barna tenner på realfag i sommerferien

 
SPRETTBALL: Aksel Gjøystdal synes det er trygges å sette på seg vernebrillene når lærer ved Forskerfabrikken, Martin Willoch-Olstad, begynner å tukle med lateksflaska på pulten hvor han sitter ved siden av Kilian Neslow Haugen. Bak følger Thomas Ryen og Oliver Dalløkken Scheide med.
VERNEBRILLER: Hermine Einan (t.v.) og Ida Hoem har forskerblikk bak vernebrillene.
Fakta
  • Forskerfabrikken er privat og tilbyr undervisningtil barn fra fjerde til sjuende trinn.
  • Nesten 6000 barn i hele Norge deltar i år på skolen.
  • Hensikten er å få barn interessert i realfagene.
  • I vårt distrikt er det både i Nannestad, Eidsvoll og Ullensaker
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no