20. nov
 
Første arbeider for dobbeltspor Eidsvoll-Hamar i gang
De aller første grunnarbeidene for dobbeltspor mellom Eidsvoll og Hamar er nå i gang nord for Eidsvoll stasjon. Jernbaneverket bygger en undergang som sørger for at den fremtidige anleggstrafikken kan krysse jernbanen risikofritt

Publisert: 25.sep.2009 06:38
Oppdatert: 26.jan.2017 12:25

Forberedelser til arbeidene har pågått i to uker, mens selve undergangen etableres denne helga.

TOGSTANS
Arbeidene fører til at passasjerene lørdag og søndag må fraktes med buss på strekningen Eidsvoll-Hamar.

- I morgen tidlig kappes sporet slik at eksisterende masser kan fjernes, før betongelementer for kulverten heises inn. Deretter skal sporet reetableres over den nye undergangen slik at første tog kan passere søndag ettermiddag klokka 17.10, forteller Jernbaneverkets informasjonsleder Trude Isaksen.

Det er firmaet T. Engene AS fra Gol som utfører arbeidene.

SPARER 30-40 MILLIONER KR.
Jernbaneverket fikk midler til planlegging av Eidsvoll-Doknes fra regjeringens tiltakspakke i januar 2009. Prosjektering av tre kilometer fylling for et forlenget kryssingsspor startet umiddelbart etter dette.

- Den nye undergangen skal i første omgang benyttes til anleggstrafikk fra januar 2010. Da skal det fylles ut masser i Vorma for å gjøre plass til traseen for fremtidig dobbeltspor. Disse arbeidene vil pågå omtrent ett år, forteller Isaksen.

- Massene kommer fra Statens vegvesens arbeider på E6 mellom Dal og Minnesund. Jernbaneverket sparer mellom 30 og 40 millioner ved å få disse massene gratis.

- Når dobbeltsporet mellom Eidsvoll og Minnesund står helt ferdig, vil undergangen bli en del av et nytt turvegsystem langs Vorma. Dobbeltsporet mellom Eidsvoll og Minnesund ligger ikke an til å bli fullført før en gang etter 2019, opplyser Isaksen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no