16. nov
 
Fra butikk til marked
Morgen Bergsjø klyper seg i armen i sin nye butikk. – Dette blir helt rått, sier han.

Publisert: 30.okt.2017 14:00
Oppdatert: 31.okt.2017 14:50

De siste månedene har vært hektiske for Morten Bergsjø i G-Sport i Jessheim Storsenter. Ved siden av sin daglige jobb har han også vært særdeles opptatt med den nye butikken han skal lede i Skovly Vest.

– 31. oktober legges G-Sport og gjenoppstår som G-Max. Vi går fra å være en sportsbutikk til et sportsmarked, sier han.

LES OGSÅ: Råholt var første butikk ut

– Hva er forskjellen?

– Størrelsen selvsagt, vi øker jo fra 690 kvadratmeter til 2500. Men det viktigste er at vi blir en fullsortimentsbutikk, det vil si at vi får hver eneste vare i systemet. Det er en kjempefordel for kundene våre. Disse to konseptene kan ikke sammenlignes, du må oppleve det for å skjønne hvor stort det er, sier han.

NY PROFIL

Giganter som G-Max endrer utseende på butikkene med jevne mellomrom. I det siste har to store butikker fått et solid ansiktsløftning, og den i Skovly blir innredet slik fra første dag.

– Denne bransjen er hele tiden i bevegelse og vi ser naturligvis ut i verden etter de nye trendene. Noe av dette tar vi hit for alt handler om å fange kundens oppmerksomhet. Vi må ganske enkelt henge med og utvikle oss skal vi overleve, for det gjør alle konkurrentene våre, sier salgssjef Daniel Moen i G-Max sentralt.

Han også har jobbet mye med den nye butikken på Jessheim og er trygg på at de har valgt riktig.

– Vi må ha butikk på de beste stedene i landet, og Jessheim er ett av disse. Den enorme veksten vi har sett og kommer til å se her, gjør at vi er sikre på at vi har valgt rett. Markedet her på Jessheim er stort nok for oss, påpeker han.

– Å leie 2500 kvadratmeter i et nytt storsenter er ikke billig, hvilken omsetning forventer dere?

– Vi går ikke ut med konkrete tall, men det blir mange titalls millioner kroner, sier han.

SOLID STAB

G-Sport på Jessheim ble startet i Fakkelsenteret på slutten av 1980-tallet av Vidar Birkelund og Sturla Nyborg. Birkelund hadde da drevet G-sport på Kløfta siden 1972. Bergsjø begynte som butikkmedarbeider i Jessheim-filialen for 16 år siden. For fem år siden kjøpte han og Bjørn Risebrobakken 15 prosent hver av Birkelund som eide resten helt til september i år da Gresvig kjøpte alle aksjene. Samtidig på Kløfta ble G-Sport til Intersport, en butikk Birkelund eier 70 prosent av. 

Bergsjø tar med seg hele Jessheim-staben på 15, i tillegg har han ansatt 21 personer til. I disse dager er de i full gang med å fylle varer i uendelige mange meter med hyller.

– Alle gleder seg stort, det gløder i øynene deres når de ser den nye butikken, sier han.

– Flere av dem har vært med deg lenge?

ALLE VIL TIL JESSHEIM: De store kjedene vil være med på veksten

– Ja, alle har vært ansatt i flere år, og de seks viktigste medspillerne har vært her mellom åtte og 16 år. Jeg er veldig heldig som har disse lojale og stabile folkene. De er rutinerte og vet eksakt hva de skal gjøre. I tillegg sitter de inne med en enorm erfaring som kommer kundene til gode, sier han.

– Ja, det hjelper ikke å ha stor butikk og mange varer hvis de ansatte ikke vet hva de snakker om. Kunnskap, kundeservice og oppfølging er fortsatt vinneren i denne bransjen, og jeg føler Morten og staben hans har alt dette på stell, sier Moen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no