22. sep
 
Frykter ulykker - vil sikre elevene
Foreldre har i flere år bedt om en tryggere skoleveg på strekningen fra Åsvegen til Kringler-Slattum skole. Nå er det rekordmange elever på skolen, og foreldrene tar igjen opp kampen.

Publisert: 27.aug.2018 20:30
Oppdatert: 28.aug.2018 07:29

– Vi er redd det må ei ulykke til før noe gjøres. Det har vært flere nestenulykker her. Det er aller verst om vinteren. Det var en episode da en elev var nær ved å skli inn under bussen. Også om sommeren er det utrygt. Det er nå flere barn på skolen enn noen gang før, og flere vil det bli med den utbyggingen vi har. Nannestad kommune har satt strekningen høyt på prioriteringslista, og har også pushet på fylkeskommunen, sier Werner Arntsen, leder for Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) ved Kringler-Slattum skole.

Onsdag skal rapporten Trygging av skoleveger i Akershus 2018 til behandling i Hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

– Vi har sett rapporten, og etterlyser det skisseprosjektet det vises til for hvilke planer Akershus fylkeskommune har for denne strekningen av Austaddalsvegen.

Tiltaket er fra kommunens side opprioritert på den røde listen, og ligger nå som punkt 4 over viktige trafikksikkerhetstiltak.

22 AV 78

I 10-årsplanen fra 2014 står 78 strekninger med rødt, det vil si høyt prioriterte manglende skolevegstrekninger. Per 2018 er bare 22 strekninger ferdige.

«Erfaringene med de prosjektene som er gjennomført viser at kostnadene ofte blir betydelig høyere enn først antatt. Med bakgrunn i dette er derfor noen av de røde strekningene i den nye rapporten stiplet, med tanke på at disse strekningene skal vurderes særskilt i forhold til behov, lengde og løsning», står det i saksutredningen til Hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylkeskommune som skal behandle saken onsdag.

Den aktuelle strekningen ved Kringler-Slattum skole er stiplet på oversikten over skolevegene.

I oversikten som ligger ved sakspapirene til utvalget står det at et skisseprosjekt for strekningen var ferdig i 2015, og at det ble kostnadsberegnet til 19 millioner kroner. I kommentarene heter det at man anbefaler å se på andre løsninger enn en gang- og sykkelveg.

– Vi frykter dermed at det ikke vil skje noe som helst ved skolen vår på lang tid. Det er alltid større prosjekter som går foran, sier Arntsen.

Ordfører Hans Thue (Ap) retter en takk til foreldre og ikke minst elever ved skolen.

– De har løftet denne saken inn blant annet i Elevenes kommunestyre så vi har kunnet bistå videre inn mot Statens vegvesen. Fram til nå har vi trodd at de har fått gjennomslag hos Akershus fylkeskommune. Det er svært leit å registrere at fylkeskommunen nok en gang lar være å ta ansvar for tiltak i Nannestad, sier Thue.

VIL HA HØRING

– Alle som har prøvd å jobbe med eller finne ut av skoleveiprosjekter vet hvor vanskelig det er å forstå hva som må gjøres for å ha mulighet til å nå fram. Det er mange instanser, og kompliserte prosjekter, og vanlige folk har omtrent ikke sjanse til å påvirke. Det er et demokratisk problem, sier Kristin Antun (MDG), medlem av Hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylkeskommune og Nannestad kommunestyre.

I onsdagens møte i samferdselsutvalget vil hun foreslå at planen legges ut på offentlig høring.

– FYLKESKOMMUNENS ANSVAR

Christian Bendz, fra opposisjonspartiet Høyre i Nannestad, mener kommunen må regulere inn gang- og sykkelvegen til skolen.

– Kommunen må være mer frampå å få regulert inn denne selv. Det er viktig at FAU legger press på kommunen, mener Bendz.

Ordfører Hans Thue påpeker at bygging av gang- og sykkelveger er fylkeskommunens ansvar.

– Det er og blir fylkeskommunens ansvar å regulere, foreta grunnerverv, finansiere og bygge fylkesveier og tilhørende løsninger for myke trafikanter. Austaddalsvegen er fylkesveg. Fylkeskommunen er gjerne tydelige på at de ikke ønsker innblanding i dette fra kommunens side. Men de følger ikke opp. Det politiske flertallet i fylket, med Høyre i spissen, har myndighet til å kreve dette tiltaket og andre tiltak i Nannestad iverksatt. Men de gjør det ikke, sier Thue.

VIL REGULERE SELV

Han opplyser at kommunen derfor vil starte regulering av veien selv, uavhengig av hva vegvesenet sier.

– Så vil vi kreve at de følger opp lovnadene sine når reguleringsplanen foreligger. Jeg har bedt rådmannen prioritere saken. Om vi ikke har kapasitet på egen kjøl, så kjøper vi tjenesten eksternt. I den siste henvendelsen fra Vegvesenet virker det som vi er tilbake der vi var, at det beste er det godes verste fiende. Denne veistrekningen på om lag 250 meter kan selvsagt rustes betydelig opp uten at man gir den full fylkesvegstandard. Men det krever vilje, sier Thue.

VEGVESENET: Kan ikke utbedre uten en plan

Statens vegvesen opplyser at de ikke kan utbedre Austaddalsvegen fra Åsvegen og ned til Kringler-Slattum skole uten en plan.

Både elevrådet og FAU ved skolen har kontaktet Statens vegvesen om det de mener er en farlig skoleveg.

– Vi har hatt kontakt angående tilstanden på Austaddalsvegen. Den har hatt varierende tilstand for å si det slik. Vi på Driftseksjonen har gått noen runder for å finne en løsning for å legge fast dekke på den lille strekningen fra Åsvegen ned til skolen. Fortrinnsvis med en løsning som er tilfredsstillende for gående. Etter denne gjennomgangen ser vi at det ikke er forsvarlig å legge fast dekke der uten en plan og erverve grunn slik at det er mulig å lage en løsning som er trygg for myke trafikanter. Jeg har derfor sendt denne saken videre til trafikkseksjonen i Vegavdelingen. De har et mer overordnet ansvar for trafikksikkerhet og forhåpentligvis kan de få fart og retning på det videre arbeidet, opplyser Åsmund Røseid, overingeniør hos Statens vegvesen, i en e-post til FAU-leder Werner Arntsen.

Han peker på at det som hindrer asfaltering, utover det som handler om trafikksikkerhet, er dårlig bæreevne i eksisterende veg.

– Vi har ikke grunn nok til grøfter og fortau. Gravhaugen inntil vegen hindrer at vi hever vegen, påpeker Røseid.

Han peker på ett tiltak som kan gjennomføres uten store inngrep.

– Det er å lede elevene inn på skolens område så nærme Åsvegen som mulig. Nå står det et gjerde langs skolens område som hindrer elevene å gå der, skriver Røseid.

LES OGSÅ: Vant og fikk satt ned fartsgrensen til 60

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no