19. nov
VEKST: Amfi Eidsvoll går så det griner, og mer blir det når Vinmonopolet flytter inn i lokalene bak senterleder Nina Kristengård.
 
Går så det suser
Tallenes tale er klar: Amfi Eidsvoll har så langt i år omsatt for 10 prosent mer enn i fjor.

Publisert: 22.aug.2017 18:00
Oppdatert: 22.aug.2017 22:34

– Vi har økt godt i hele år og er veldig fornøyde, sier senterleder Nina Kristengård.

I juli i år omsatte kjøpesenteret på Råholt for 37,3 millioner kroner, mot 33,6 i fjor. Det er en økning 10,88 prosent. Så langt i år viser tallene 258,6 millioner kroner mot 237,2 i fjor – 9 prosent mer.

– Skyldes sommerøkningen at flere mennesker i dårlig vær?

– Litt har det nok å si. Det er tydelig at folk liker oss og ønsker å handle her, noe vi naturligvis er takknemlig for, sier Kristengård.

HUSKER DU DETTE: Ble ny senterleder 

Hun har for tiden bare ett tomt lokale igjen i senteret.

– Fullt hus med andre ord?

– Ja, vi har for liten plass allerede. Særlig ser vi det i helsebygget der flere leietakere vil ha større arealer, påpeker hun.

Bare noen få sentre i Olav Thon-gruppen øker mer prosentvis. I fjor stoppet omsetningen i Amfi Eidsvoll på 449 millioner kroner, og hvis veksten fortsetter i samme tempo ut året ender den på nær 500 millioner kroner i år.

ROKERINGER

I november flytter Vinmonopolet inn i underetasjen hos Amfi Eidsvoll, i god tid før julehandelen. Dette er en aktør med flere spesielle krav enn mange andre butikker, og arbeidet med å ordne plass til dem er i full gang.

– Kid interiør har flyttet opp i andre etasje i et mye større lokale enn de hadde nede, Hobbybutikken Panduro og Yes lekebutikk skal inn der Kid var. Så flytter vi Pets dyrebutikk dit Panduro er nå, for å gjøre plass til Vinmonopolet, forklarer Kristengård.

– Hva slags krav er det snakk om?

– De har helt egne spesifikasjoner på lokalene. Jeg antar at det skal være så likt som mulig i alle deres butikker. Blant annet må de ha en lasterampe og direkte tilgang med egen dør på baksiden. De setter også inn eget pauserom. Vi flytter fem butikker for å gjøre plass til dem, sier hun.

– Hva er tilbakemeldingene fra publikum?

– Mitt inntrykk er at folk er veldig positive og opptatt av å få Vinmonopolet hit, sier senterlederen.

SIKTER MOT 110 MILLIONER

Omsetningen hos Coop Extra i Amfi Eidsvoll har i sommer passert 50 millioner kroner. 

Det er 11 prosent opp fra samme periode i fjor. Butikken er senterets største målt i omsetning. 

– Vi sikter mot 110 millioner kroner i år, sier butikksjef Rune Repp, som er strålende fornøyd med det han kaller en fantastisk utvikling.

– Dette er et senter i medvind, med veldig attraktive butikker. Vi har post i butikk, er i en kjede i vekst, og har et større og bedre vareutvalg enn konkurrentene – noe som betyr mye for omsetningen. Kundene er fornøyde også, selv om noen naturligvis savner den gode gamle ferskvaredisken, sier han. 

LES OGSÅ: Kjempesuksess med dagligvare

– Slike tall kommer ikke av seg selv?

– På ingen måte. Vi må kjempe hardt hver eneste dag, yte god service og ha dyktige medarbeidere. Ingenting er gratis i denne bransjen. 

– Over 100 millioner er neppe daglig kost?

– Nei, det er færre og færre som klarer å nå så høyt. Vi er nummer 12 eller 13 blant Extra-butikkene på landsbasis. Så blir det spennende med Polet, jeg tror det vil gi en positiv utvikling, påpeker han.

største i 2016

Olav Thon-gruppens ti største norske kjøpesentre i omsetning:

1. Sandvika - 3,3 milliarder kroner.

2. Strømmen - 3,2 mrd.

3. Lagunen i Bergen – 3,1 mrd.

4. Moa i Ålesund – 2, 8 mrd.

5. Sørlandssenteret i Kristiansand – 2,4 mrd.

6. Storo i Oslo – 2,3 mrd.

7. Kvadrat i Sandnes - 2,2 mrd.

8. Ski - 2,1 mrd.

9. Sartor på Sotra – 2 mrd.

10. Jessheim – 1,8 mrd.

Romerikssenteret på Kløfta omsatte for 497 millioner kroner.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no