23. sep
Parkeringssuksess: Flight Park AS har hatt en formidabel omsetningsvekst siden de startet opp i 2010. På det meste står det 1.400-1.500 biler parkert på arealene ved GA-terminalen på Gardermoen. Styreleder Rikard Kaarbø og kundebehandlingsmedarbeider Pål Bøhren er strålende fornøyde med tilværelsen.
 
– Vi skulle gjerne hatt mye større areal
Flyparkerte biler er millionindustri for Flight Park AS. På det meste står det 1.400-1.500 biler parkert på deres område. – Uten private aktører ville det blitt langt større p-kaos her, sier Rikard Kaarbø.

Publisert: 28.mai.2018 13:00
Oppdatert: 29.mai.2018 09:26

Tusen biler står parkert på selskapets område rett ved GA-terminalen på Gardermoen. Det nærmer seg høysesong for alvor. Om få dager vil kapasiteten være sprengt av feriehungrige kunder.

– Folk reiser mer enn noen gang. Vi merker at de tar ut flere feriedager, spesielt i forbindelse med langhelger. Trykket fordelt seg nå mer utover hele året, sier Kaarbø, styreleder i Flight Park AS.

Omsetningspila har lettet siden starten for åtte år siden. I 2013 lå årsomsetningen på i overkant av 17 millioner. I 2017 endte den på 39,2 millioner – en økning på 130 prosent.

Ville utvide arealet

– Vi er 75 ansatte, og en stor del av dem som jobber her er lokale. For oss har det vært viktig å skape en trygg og sikker arbeidsplass på Øvre Romerike, sier Kaarbø.

I disse dager åpner de helt ny parkeringsvirksomhet på Stavanger Lufthavn Sola. Dette blir den første avdelingen utenfor Oslo Lufthavn. På Gardermoen har de parkeringskonkurranse fra Avinor selv og flere private aktører, som Dalen Parkering, One Park og Gardermoen Parkering.

– Det er en sunn konkurransesituasjon. Vi har et godt forhold til konkurrentene, sier Kaarbø.

De har lenge hatt et ønske om å utvide parkeringsarealet, og har hatt avtale om å kjøpe et areal som i hvert fall kunne doblet kapasiteten.

– Vi skulle gjerne hatt mye større areal. Vi har søkt, og Ullensaker kommune har vært positive. Men Fylkesmannen i Oslo og Akershus har satt foten ned, sier Kaarbø.

Tar bilder av alle bilene

Bakgrunnen er at det ligger sentrale føringer på at kollektivandelen til og fra Oslo Lufthavn skal være størst mulig.

– Hva er suksessresepten?

– Her skal bilene alltid stå trygt og sikkert parkert. Vi tar bilder av alle kjøretøyene før de parkeres, slik at vi dokumenterer tilstanden på dem. Dermed får kundene alltid tilbake bilen i samme tilstand som den var da den ble innlevert, sier Kaarbø.

Han sier veksten i flytrafikken naturlig nok har bidratt til gode tider for parkeringsfirmaene.

– Vi satser alltid på å gjøre en god jobb, slik at vi får et godt rykte og folk bruker oss igjen og igjen, sier han.

Flyplassparkering

  • Avinor og flere private aktører konkurrerer om å sikre seg flyparkerte biler rundt flyplassen.
  • Flight Park AS ble etablert i 2010.
  • Holder til rett ved GA-terminalen på Gardermoen.
  • Har 75 ansatte i dag.
  • Omsatte for 39,2 millioner kroner i 2017.
  • Ønsker å utvide parkeringsarealet sitt ytterligere. 

KONSEKVENSER

Denne artikkelen er en del av serien om 10 konsekvenser av 20 år med hovedflyplass i prosjektet #gardermoen2018. Dette er artiklene i serien:

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Mye å gjøre: Det er hektisk aktivitet for Rikard Kaarbø og Jarek Piotrowski i sommerhalvåret.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no