17. nov
Vellykket: Gardermoen Hotel Bed & Breakfast ligger like vest for den vestre rullebanen på Oslo Lufthavn. Hotellet har lyktes godt med sin satsing siden oppstarten. – Vi er et lavbudsjetthotell og svært fleksible, sier hotelldirektør Gyrid Fredriksen. I bakgrunnen ligger hotellet med sin velkjente gulfarge og den over to meter høye Vigsteinen, av mange regnet som et fruktbarhetssymbol.
 
Lykkes som liten mot store konkurrenter i hotellbransjen
Flere dager er det ikke ett hotellrom å oppdrive ved flyplassen. Gardermoen Hotel Bed & Breakfast scorer høyt på personal og verdi for pengene.

Publisert: 24.mai.2018 11:30
Oppdatert: 29.mai.2018 09:28

Det er gode tider i hotellbransjen ved hovedflyplassen på Gardermoen. Hotell etter hotell investerer, utvider og renoverer. Gardermoen Hotel Bed & Breakfast er kanskje den aller minste hotellaktøren. Suksessen har vært der fra dag én.

– Det har vært mange tøffe utfordringer siden oppstart, fra askeskyer, finanskriser og fugleinfluensa til regulære, forretningsmessige utfordringer. Etter nedleggelsen av Rygge, har vi merket en betraktelig økning av trafikken, sier hotelldirektør Gyrid Fredriksen.

Kjøpte stedet han bodde på

Sola gløtter gjennom vinduet i hotellet i Gardermovegen 42. Der har de hatt suksess siden hovedflyplassen kom og også årene før.

– Dette var opprinnelig et vanlig bolighus. De to som eide huset gjorde i stand fire rom, som de leide ut til charterturister som fartet fra GA-terminalen rett der borte. Dagens styreleder Erling Knapstad var med og prosjekterte flyplassen. Han bodde i disse lokalene i flere måneder, snakket mye med eierne og da de hadde lyst til å gi seg kontaktet han noen kompiser og spurte om de skulle kjøpe og drive hotell. Slik ble det. I dag er kapasiteten på 42 rom, sier Fredriksen.

Tilbakemeldingene for hotellet er formidable. På responsskjemaet til booking.com scorer de 8,5 i kategorien personal og 8,7 av 10 mulige poeng i verdi igjen for pengene. At det går bra for hotellene på Gardermoen er det liten tvil om.

– Det er ofte det ikke finnes et eneste hotellrom å oppdrive verken via hotels.com eller booking.com, sier Fredriksen.

Her er suksessresepten

– Hva er suksessresepten deres?

– Stil, sjarm og smil. Vi har vår egen gule shuttlebuss, og henter og kjører gjester uansett tidspunkt på døgnet. Frokosten starter her 3.30. Ofte har vi gjester fra Nord-Norge som ikke rekker tilslutningsflyet sitt og må bli en natt før de reiser hjem neste dag. Blant gjestene har vi også flere som arbeider på flyplassen og gjerne er her i 14 dager i slengen. Vi er et lavbudsjetthotell og svært fleksible. Vi er ikke superformelle. Her trenger ikke nødvendigvis snippen å være oppe hele tiden, smiler Fredriksen. I snitt har hotellet 1200–1300 gjester i måneden.

– Uten Oslo Lufthavn hadde vi ikke vært i nærheten av der vi er i dag, sier Gyrid Fredriksen.

Hotellkrigen

  • Gardermoen Hotel Bed & Breakfast holder til i Garder­movegen 42 i Nannestad.
  • Selskapet ble stiftet i 1996.
  • Bedriften har 18 ansatte.
  • Hoteller rundt Gardermoen har investert hundrevis av millioner i utvidelse og renovering de siste månedene. Konkurransen tilspisser seg.
  • Frokosten starter 3.30. 
  • Tilbyr transport hele døgnet.

KONSEKVENSER

Denne artikkelen er en del av serien om 10 konsekvenser av 20 år med hovedflyplass i prosjektet #gardermoen2018. Dette er artiklene i serien:

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no