16. nov
 
Ti urbane grunner til flyplassbyens nye status
Med Oslo Lufthavn er Jessheim blitt by og regionsenteret på Øvre Romerike. – For Jessheim er det to tidsaldere. Før og etter hovedflyplassen, sier ordfører Tom Staahle (Frp).

Publisert: 28.mai.2018 19:00
Oppdatert: 29.mai.2018 09:25

Innbyggertallet har skutt i været, utbyggingen har vært formidabel, Jessheim har fått bystatus og næringsveksten er til å ta og føle på. EUB har bedt ordfører Staahle liste opp de ti tydeligste urbane tegnene i flyplassbyen. Han er kommet fram til følgende, i tilfeldig rekkefølge:

1. Differensiert restauranttilbud
2. Grønne parkområder
3. Kulturarenaer
4. Yrende kaféliv
5. Bygging av boligblokker
6. Blanding av nye og gamle bygninger
7. Sentrumsnære idrettsanlegg
8. Handelsaktivitet
9. Blanding av unge og eldre mennesker som omgås
10. Den frivillige innsatsen

Mer enn porno-Tanya

– Før var Jessheim kjent for porno-Tanya og side 3-piker i Vi Menn. Nå har alle et annet forhold til Ullensaker som kommune og Jessheim som by. Når jeg er ute og møter folk andre steder har nesten alle en referanse til byen, sier Tom Staahle.

– Hvor mye kan Jessheim takke Oslo Lufthavn for?

– Det har vært en stor endring, og det er klart hovedflyplassen har betydd enormt mye for det. Uten Oslo Lufthavn hadde vi ligget i bakevja som kommune og tettsted. Urbaniteten handler også mye om menneskene som bor her. Bakgrunnen de har, livet de skaper og miksen av kulturer. Den dynamikken er noe av det unike med Jessheim. På språkopplæringen er det for eksempel ofte over 50 nasjonaliteter. Impulser utenfra bidrar til at vi får en spenstig og levende by, sier han.

Offensivitet nøkkelen

Han mener politikerne og administrasjonen i kommunen har vært frampå i skoene helt siden flyplassvedtaket kom tidlig på 1990-tallet. Dette beskriver Staahle som en stor del av nøkkelen til den store byutviklingen.

– Nå er vi en etablert kulturby som gjestes av nasjonale, skandinaviske og internasjonale artister. Vi får riksteateroppsetninger og fulle hus på alle lokale kulturteaterforestilinger. I tillegg har vi kultursatsinger på Kreti og Pleti og Herredshuset. Snart blir det også klampen i bånn for byutvikling i næringsparken. Det blir også en ny tidsalder, sier Staahle.

–Uten flyplassen ville Jessheim vært som før; Et lite tettsted på Øvre Romerike, som de fleste utenfor Ullensaker kommune ikke ville kjent til og bare kjørt forbi. Én avisleser uttrykte det slik for noen uker siden: «Hva ville Jessheim vært uten flyplassen? En rundkjøring», sier Steinar Kristensen, daglig leder i Innovasjon Gardermoen.

JESSHEIM

  • Byen ligger ni kilometer sørøst for Oslo Lufthavn.
  • Tettstedet Jessheim hadde 17. 687 innbyggere per 1. januar 2017, og har vært blant de raskest voksende i Norge fra 6.400 innbyggere i 1990.
  • Jessheim er i dag et senter for handel og regionale servicefunksjoner på Øvre Romerike.
  • Jernbanen med jernbanestasjonen Jessheim stasjon ble bygget i 1854.

KONSEKVENSER

Denne artikkelen er en del av serien om 10 konsekvenser av 20 år med hovedflyplass i prosjektet #gardermoen2018. Dette er artiklene i serien:

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no