19. nov
 
Gikk Mjøstråkk for å bearbeide farens bortgang
Her minnes Erlend Garåsen faren sin med å gå Mjøstråkk. – Det er han jeg har arvet min egen reise- og oppdagelseslyst av, sier Garåsen.

Publisert: 27.nov.2017 21:00
Oppdatert: 27.nov.2017 12:59

Faren Tor Garåsen døde av hjertesvikt i Budapest i Ungarn 5. oktober. For å minnes og ære sin kjære far bestemte sønnen Erlend seg for å gå Mjøstråkk.

– For meg er dette et ledd i mental pleie, det å bearbeide og sortere tanker ved å gå tur, sier Erlend Garåsen til EUB.

Han tok toget til Tangen med venninnen Sita Jacobsen, og ruslet derfra langs nye Mjøstråkk til Minnesund stasjon. Gåturen var på cirka 28 kilometer. EUB har tidligere skrevet om hvordan Erlend har gått skinnelangs rundt omkring i Norge. I kilometer etter kilometer elsker han å være ute i naturen.

– Dette var symbolsk nok siste gjenstående etappe på Dovrebanen. Jeg har nå gått hele strekningen mellom Trondheim og Eidsvoll. Dette var altså den 20. og siste etappen, sier Garåsen.

Stor turopplevelse

Han hadde egentlig en plan om å gå etappen før åpningen i fjor.

– Det var svært flott å rusle på grusvei mellom Espa og Morskogen. Der gikk vi tett på jernbanen og Mjøsa. Det var også spennende å gå gjennom den 115 meter lange Korslundtunnelen, som nå er en del av Mjøstråkk, sier Erlend.

Han roser også rasteplassen ved vokterboligen på Morskogen og hvor godt den er tilrettelagt.

– Stasjonsbygningen står og noen meter av skinnegangen og master er bevarte. Det er også fint at DNT har overtatt vokterboligen ved stasjonen. Vi møtte hytteansvarlig som viste oss rundt. Han kunne fortelle meg at han selv hadde gått lange turer i skogen for å bearbeide sin egen fars bortgang, forteller Garåsen. Han var ikke så begeistret for at strekningen videre sørover var asfaltert.

– Vi fortsatte videre langs restene av en anleggsvei helt nær strandkanten de siste to kilometerne fram til Minnesundbrua. Det var svært fint, sier Erlend.

Han har mange gode minner fra sine gåturer på Dovrebanen. Strekningen mellom Drivstua og Dombås over Dovrefjell var den mest spektakulære delen som ble tatt over tre etapper.

Mjøstråkk et høydepunkt

– Her fulgte jeg en nedlagt del av Pilegrimsleden, og gikk deler av den gamle Kongeveien-Rideveien, som var hovedfartsåren mellom Trøndelag og Østlandet fram til Rørosbanen åpnet i 1877, sier Garåsen. Han trekker også strekningen mellom Moelv og Hamar – med Jernbanemuseet på Hamar med alle dens bevarte stasjonsbygninger og vogner utenfor som spesielle høydepunkt. Erlend trekker også fram en omvisning han fikk på Hubertus bryggeri, da han gikk etappen Dombås-Dovre. Til slutt fikk han altså gjennomført strekningen på Mjøstråkk – noe som naturlig nok ble en svært følelsesladet opplevelse.

LES OGSÅ: Du holder neppe farten til toget mellom Eidsvoll og Lillehammer, men naturopplevelsen på den nye gang- og sykkelvegen skal det noe til å matche.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Ærefullt: Erlend Garåsen mistet faren sin på dramatisk vis. Her går han Mjøstråkk for å ære og minne ham.Foto: Sita Jacobsen
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no