17. nov
 
Gründerkamerater håper overvåkingssystem skal gi full gass
Ingeniørene forvandlet den gamle brannstasjonen i Bønsdalen til sin egen elektrolab. Nå håper gründerspirene de har utviklet et instrument som vil skape en ny tidsalder i motorsporten.

Publisert: 07.jan.2018 13:00
Oppdatert: 07.jan.2018 12:42

Det er hektisk aktivitet i den ærverdige brannstasjonen rett ved Andelva i Bønsdalen. Inne ved kontorpultene sitter kameratene Morten Sivertsen og Ole Andreas Torvmark i dyp konsentrasjon. Begge sitter der med en snikende nå eller aldri-følelse. Blir det full gass, suksess og fulle ordrebunker for produktet de har utviklet? Det vil den nærmeste tiden gi svaret på.

– Situne har etter hvert blitt et kjent navn i gatebilmiljøet her til lands. Etter fire års utviklingsarbeid presenterer vi nå vårt eget produkt, sier Ole Andreas Torvmark. Han er fra Eidsvoll Verk, mens gründerkompanjongen kommer fra Hurdal. De møttes tilfeldig under studier i Trondheim, og sammen opprettet de firmaet Situne AS, som utvikler elektronikk og instrumentløsninger for motorsport. Sammen håper de nå de er i ferd med å skape det som kan bli en suksesshistorie.

Smartenheter og trådløst

Den spennende nyvinningen har fått navnet Situne Smart Dash, og er allerede installert i to av de mest ekstreme bilene i Norge og Skandinavia. Systemet de har utviklet baserer seg på ideen om at den som fører bilen kun skal konsentrere seg om kjøringen og alltid ha fullt fokus på veien.

– Med vårt system slipper sjåføren å overvåke instrumenter under kjøring, men blir likevel varslet når det er fare på ferde, sier Sivertsen.

Gründerduoen tror tradisjonelle instrumentløsninger som baserer seg på bruk av bærbare datamaskiner med blant annet USB-kabler og konvertere tilhører fortiden.

– Situne Smart Dash baserer seg utelukkende på smartenheter og trådløs teknologi. Systemet baserer seg på tilkobling av iPad eller iPhone, en såkalt smartenhet. Via en app predefinertes alle grenseverdier. Dette skal igjen trigge varsling til føreren. En forutsetning for at systemet skal fungere er at man går nøye gjennom alle parametere og setter minimum og maksimum grenser for normal drift, sier Torvmark.

Kan spare brukerne for millioner

Kommunikasjonen mellom enhetene foregår ved hjelp av siste generasjons bluetoothteknologi.

– Dersom motoren i bilen fungerer som den skal, vil varslingsdisplayet være svart. Så fort det skjer noe som gjør at verdiene endres og går utenfor minimum eller maksimum, vil det blinke og komme melding på displayet, sier Sivertsen.

– Hva vil dette kunne bety for motorsporten?

– Du kan for eksempel redde motoren fra totalt ras. Det kan spare teamene og aktørene for fryktelig mye penger. Det koster gjerne 200.000 kroner å bygge opp en motor. Ved å kikke på verdiene og få melding om det er noe som skurrer, vil du kunne forhindre dette. Da stopper du, kikker nærmere på bilen og kan heller nøye deg med småjusteringer, poengterer Torvmark.

Han og Sivertsen jobber også med en videreutvikling av produktet, slik at teamet skal kunne følge med på instrumenter og gi stallordre til sine sjåfører dersom de ser noe som ikke fungerer optimalt. Både Sivertsen og Torvmark har fått kjenne på hvor mye det koster å satse som gründere. Ole Andreas har jobbet for firmaet siden 2010, både med selve prosjektutviklingen og som konsulent innenfor elektronikk og programvare. Morten har jobbet offshore i Nordsjøen i ti år, men har selvsagt også brukt hundrevis av firmatimer i håp om å realisere den store drømmen.

– Vi har satset mye tid på noe vi ikke vet om slår an. Men vi må bare gutse. Du kommer ingen vei om du ikke prøver, sier Torvmark.

Tidlig i år satser de på at den første produksjonslinjen av produktet er klar. De har fått støtte av Innovasjon Norge til produktutvikling, og har gjennomført en markedsundersøkelse. I fjor var de også til stede på Oslo Motorshow. Der stoppet mange opp og de fikk mye oppmerksomhet.

– Vi tror vi skal få solgt 500 enheter uten store problemer. I så fall går vi brakeeven, sier Torvmark.

Vil lage noe unikt

– Hvordan har dere klart å holde troen og motet oppe hele veien?

– Det er et godt spørsmål. Hoveddrivkraften er å kunne få et firma til å gå. Lønne dem som jobber der og få litt mer frihet. Dette handler ikke om å bli rike. Da hadde vi begynt med noe helt annet for lenge siden. Vi ønsker å lage noe som andre ikke har lagd, og det er en drivkraft blant mange teknologier, svarer Sivertsen.

Siden de har stått for utviklingen selv har de klart å holde kostnadsnivået nede på et absolutt minimum. De regner med å kunne ta rundt 10.000 kroner for nyvinningen. Da får brukerne et komplett system. Produktet er allsidig og konfigurerbart, og egner seg derfor til de aller fleste typer motorsport.

– Har dere utført noen produkttester?

– Ja, over et lengre tidsrom. Vi har for eksempel en som kjører drifting. Han mener vi har reddet motoren hans tre ganger. Det er ingen grunn til å få ødelagt en motor som ikke trenger å bli det, svarer Sivertsen.

Om ett-to år regner de med å sitte med fasiten på om produktet har tatt Norge og verden med storm. De går med andre ord inn i en svært spennende tid.

– Det kan godt hende vi vil fortsette å ha dette som et hobbyprosjekt uansett. Men målet er jo at det skal slå an så bra at vi begge kan jobbe med dette på fulltid gjennom firmaet, sier Sivertsen.

De mener den nye appen er blant det mest geniale i produktet.

– Det gjør at vi hele tiden kan komme med nye justeringer og oppdateringer. Så fort ny funksjonalitet blir tilgjengelig, kan eierne av produktet laste det ned og legge det til. Dette gjør også at produktet blir interaktivt. Vi kan motta tilbakemeldinger fra brukerne og foreta endringer. Dermed slipper også bilene å bli tatt inn på verksted for å foreta de tekniske utbedringene, sier Torvmark.

De kjøpte brannstasjonen i 2006 og flyttet kontorvirksomheten dit året etter.

– Bygget skulle kanskje vært revet. Alle ruter var knust, og vi bar ut bøtter med stein. Taket var lekk og all panelet måtte skiftes. Alt dette ble utbedret. I tillegg pusset vi gulv, satte inn nytt elanlegg og gjennomførte omfattende drenering. Deretter ble laben bygget opp, sier Sivertsen.

– Fasen fra starten til nå har vært svært spennende. Jeg vil beskrive det som en skrekkartet fryd. Som ingeniør er det alltid vanskelig å gi fra seg noe. Det er den absolutt verste delen av jobben, sier Torvmark.

Fram til sommeren vil flere betatestere gjøre seg kjent med produktet, komme med tilbakemeldinger og sørge for at de får viktig og nødvendig kunnskap om produktet.

– Racing er svært sesongbetont i Norge. Rallybiler kjører også om vinteren. Vi drømmer om at produktet er installert i flere biler når neste sesong starter, sier Ole Andreas Torvmark og Morten Sivertsen. Får de realisert drømmen kan de få satt full gass på nyvinningen.

Situne Smart Dash

Filosofien bak systemet Morten Sivertsen og Ole Andreas Torvmark har utviklet er ideen om at den som fører bilen kun skal konsentrere seg om kjøringen og alltid ha fullt fokus på veien.

Med systemet slipper sjåføren å overvåke instrumenter under kjøring, men blir likevel varslet når det er fare på ferde. Systemet baserer seg på tilkobling av en smartenhet. Via deres app predefineres alle grenseverdier som skal trigge til varsling til føreren. Det store målet er at systemet skal forhindre dyre utgifter til reparasjoner. 

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no