21. nov
NY asfalt: Asfaltdekket fra Maura til Oppland-grensen på Gamle Hadelands veg ble lagt nytt i 2014 og 2015. Så fort du kjører inn i Oppland får du en helt annen kjøreopplevelse. – Så lang det er mulig forsøker vi å samordne tiltak på tvers av fylkesgrensene, sier Torgrim Dahl, prosjektleder for dekkeprosjektet.
 
Ny asfalt i Akershus, bråstopp i Oppland: Hit, men ikke lenger
Mens Akershus-bilistene kan glede seg over å kjøre på nyasfaltert fylkesvei, er dekket humpete og det samme gamle for opplendingene. – Jeg forstår at folk stusser over dette, sier KrFs fylkesvaraordfører Lars Salvesen.

Publisert: 17.sep.2017 18:00
Oppdatert: 15.sep.2017 10:48

En biltur fra Maura til Roa på Gamle Hadelands veg (Fylkesvei 528) avdekker ulikheten i veiprioritering fylkene imellom. Den tolv kilometer lange strekningen fra Maura til fylkesgrensa til Oppland er nyasfaltert. Så fort du kjører ut av Akershus må du finne deg i en helt annen kjøreopplevelse. Sprekker, hull, sår og dårlig asfaltdekke preger underlaget.

– Det har de senere år blitt utført omfattende tiltak på fylkesvei 528, sier Torgrim Dahl. Han er prosjektleder for dekkeprosjektet i Statens vegvesen Region Øst.

EUB får opplyst at den fire kilometer lange strekningen mellom Maura og Vålaugmoen ble asfaltert i 2014, mens de åtte kilometerne fra Vålaugmoen til Oppland grense ble tatt året etter – med såkalt dypstabilisering.

LES OGSÅ: Krever asfalt på Gullverkvegen

– Forsøker å samordne

Dekkefornyelse på fylkesveier har generelt en prislapp på 900.000 kroner per kilometer, mens dypstabilisering ligger på 1,3 millioner kroner per kilometer. Dermed har asfalteringsprosjektene kostet 14 millioner kroner totalt – på Akershus-siden.

– Bør ikke prosjekter, som asfaltering i dette tilfellet, samkjøres mellom fylker og kommuner, slik at det blir enhetlig på begge sider av fylkesgrensa?

– Så langt det er mulig forsøker vi å samordne tiltak på tvers av fylkesgrensene. Bevilgningene til vedlikehold av fylkesveier er ulik i Oppland og Akershus. Veien det er snakk om er høyere prioritert i Akershus, svarer Dahl.

– Dette skyldes nok ulik regional prioritering. Stort sett pleier veivesenet å se disse veiene i sammenheng. Jeg forstår at folk stusser over dette, sier fylkesvaraordfører Lars Salvesen (KrF).

– Mitt anliggende er først og fremst at veiene i Nannestad er gode og godt vedlikeholdte. Derfor er jeg glad for alt det som skjer av reasfaltering og opprustinger av veier i kommunen, sier Nannestad-ordfører Hans Thue (Ap).

LES OGSÅ: - Riktig asfalt på riktig sted

Glad for asfaltering

– Det vil alltid være snakk om prioriteringer av midlene til opprustning og vedlikehold av fylkesveiene våre, og det vedtas i handlingsprogrammet for fylkesveier. Det er positivt med en sammenhengende standard, men noen steder må nødvendigvis grensene gå, sier Even Aleksander Hagen (Ap), fylkesordfører i Oppland og legger til at de samarbeider på tvers av fylkesgrenser, for eksempel på fylkesvei 33.

– Der er situasjonen motsatt, nemlig at standarden er best på Oppland-siden, og vi har en vei å gå på Akershus-siden, sier han.

Litt senere har han sjekket saken nærmere med fylkeskommunens administrasjon:

– Vi har fått en faglig vurdering fra Statens vegvesen angående den konkrete fylkesveien. De anbefaler å prioritere andre veier i kommende fireårsperiode. Oppland fylkeskommune tar med oss til neste samhandlingsmøte med veivesenet at vi kan samhandle bedre på tvers av fylkesgrenser, også når det gjelder denne veien, sier Hagen.

Asfaltering

Gamle Hadelands veg fra Maura til fylkesgrensa til Oppland ble reasfaltert i 2014 og 2015.

Prosjektet hadde en samlet prislapp på cirka 14 millioner kroner.

På fylkesgrensa stopper asfalteringen. På Oppland-siden av Gamle Hadelands veg er det fortsatt gammel og slitt asfalt med sprekker og sår.

Dermed må bilistene vente på å få en helhetlig kjøreopplevelse på strekningen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no