23. sep
RETT FRAM. - I stedet for de skarpe svingene på begge sidene av den nåværende jernbanebrua, kommer den nye brua til å gå rett fram og krysse hele Minnevika (i bakgrunnen), forteller fagansvarlig Christer Larsen og kommunikasjoinsrådgiver Hilde Marie Braaten i Bane Nor.
 
Starter prøvepæling for den nye Minnesundbrua
MINNESUND. Naboene må regne med en del støy i to-tre uker i mai.

Publisert: 08.apr.2017 09:00
Oppdatert: 07.apr.2017 13:29

Det er så dype løsmasser i Minnevika at brua for det nye dobbeltsporet, som skal stå ferdig i 2023, ikke kan fundamenteres på fast fjell.

Det er for så vidt ingen overraskelse .

– Heller ikke de tre bruene som nå står på Minnesund, er fundamentert på fjell, opplyser Christer Larsen som er Bane Nors fagansvarlige for geoteknikk på det nye dobbeltsporet.

LES OGSÅ: Den nåværende jernbanebrua blir sykkelbru.

PELER 60 METER NED I GRUNNEN

– Vi har foretatt noen grunnundersøkelser helt ned til 90 meter uten å finne fjell, opplyser han.

– Løsmassene gjør at vi har valgt en byggemetoden med svevende peler, opplyser kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i Bane Nor.

Da skal fundamenter pæles 60 meter ned i grunnen.

PRØVEPELING

– Men før vi starter opp, må det prøvepæles slik at vi blir bedre kjent med hvordan de framtidige brufundamentene vil oppføre seg, sier fungerende prosjektsjef for strekningen Venjar-Langset, Erik Pascal Johansen.

Det er det danske firmaet Aarsleff Rail som har fått jobben med prøvepælingen. Kontrakten er på åtte millioner kroner.

Arbeidene starter like over påske.

– Entreprenøren rigger seg til på nedsiden av jernbanekulverten ved Minne stasjon, og starter prøvepælingen i begynnelsen av mai, opplyser Bane Nor.

BLIR STØY

– Arbeidene tar rundt åtte uker og skjer på land 20–30 meter fra Vorma. Her skal to stålrørspæler med en diameter på 40 centimeter rammes 40 meter ned i grunnen. For å få pælene ned i grunnen skal det brukes en pælerigg med et lodd som veier seks tonn.

– Selve pælingen vil ta et par uker, og da kommer det til å bli en del støy i området, opplyser Christer Larsen.

– I tillegg skal disse stålrørene omkranses av seks forankringspeler, som skal bære et belastningsarrangement for å måle bæreevnen til pælene over tid og hvordan de setter seg i løpet av det neste året. Disse målingene skal Aarsleff Rail gjennomføre med tre måneders mellomrom, opplyser Bane Nor.

FERDIG I 2023

Den nye jernbanebrua over Minnevika blir 860 meter lang og dermed Norges nest lengste. Bruarbeidene skal starte i 2019 og er beregnet å pågå i fire år.

Hovedarbeidene med dobbeltspor på strekningen fra Venjar til Eidsvoll starter neste år. Det skal blant annet bygges ny tunnel under prestegården og altså ny brua over Vorma. Strekningen er 13 kilometer lang, og de forberedende arbeidene er allerede i gang.

Strekningen skal stå ferdig i 2023. Da blir det sammenhengende dobbeltspor fra Oslo og inn i Stange.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no